Tråd: Hur få bättre signal/hastighet på 3G?
Grabben har köpt en bostadsrätt och har sedan tidigare ett 3G-abonnemang hos Telia (bundet i 18 månader till). Här hemma har det fungerat bra med hastigheter mellan 1,5 och 5Mbit/s (500 meter till mast).
Tanken är att använda detta 3G-abonnemang i nya bostaden och det har införskaffats en 3G-router (Netgear MBRN3000) för att ansluta utrustning. Routern och modemet, i en USB-förlängning, är placerat i ett fönster i riktning mot masten som finns 1,6 km bort.
Tyvärr så visar det sig att hastigheten är sämre här, säg 0,4 - 4Mbit/s, där det lägre värdet är i sämsta laget. Detta kan kanske bero på att lägenheten ligger lågt, i en dal?
3G-signalvärdena finns inte att finna i routern så jag har anslutit modemet (Huawei E1750), via USB-förlängning, direkt till datorn och fick då ett RSSI-värde på -93dBm.
Tror därför att en förbättring av detta värde skulle kunna ge högre hastighet, rätta mig om jag har fel?
Har också testat med andra modem (Huawei E1820/E122) och liiiten pinnantenn (5dBi) men ej lyckats få bättre signal/hastighet trots olika placeringar.
Eftersom det är en bostadsrätt så kan han inte "pryda" fasaden/taket med riktantenn.
Det finns dock en uteplats där man kanske kan montera en riktantenn utom synhåll för grannarna.
Hittade en riktantenn på Tradera men det kanske bara är skräp?
Tror Ni att riktantenn är bästa/enda lösningen eller finns det kanske andra förslag i detta eminenta forum?
Ett alternativ är annars ADSL men eftersom han studerar och redan har ett 3G-abonnemang att betala på så vill extra fasta kostnader undvikas.
Tech Blog of Sweden