Tråd: DWR-923 i transparant läge
Jag har en DWR-923 med Telenor 3G (4G är inte utbyggt här än) sedan en vecka tillbaka.
Min tanke var att använda den som modem ihop med mitt befintliga nätverk som kretsar kring en TP-link ND1043 router. När jag testade lite olika placeringar i huset (trådlöst, mot en laptop) så märkte jag att den var ganska värdelös i trådlöst läge. Jag upplevde också att 3G uppkopplingen mot Telenor låste sig ett antal gånger, vid omstart av DWR:en var det dock full fart igen.
Jag tänkte började mixtra lite med DMZ, DHCP etc i firmware v1.0.70.30 som jag läst om här på forumet
eftersom jag bara ville ha den som modem. (Jag kan igentligen inget om nätverk, är bara hang around)
Så läste jag att firmware v1.1.22.36 från D-links hemsida skulle funka i transparant läge, och bestämde mig för att prova.
Nu har jag laddat in v1.1.22.36 och allt verkar funka som det ska. Jag har varit uppkopplad flera dagar mot Telenor nu utan att det segat ner sig eller låst sig. Den är inkopplad på wAN ingången på TP-link routern.
En tråkig grej är att man måste reseta och koppla direkt mot dator för att komma åt gränssnittet igen.
Innan jag ställde in transparant läge så stängde jag av wlan och det fungerade direkt utan ombootning, wlan lampan slocknade och inget trådlöst nätverk gick att hitta. men när jag därefter satte den i transparant läge (som krävde ombootning) så tändes wlan lampan igen men det gick fortfarande inte att hitta något trådlöst nätverk!?
Nu fungerar 3G bra för mig men pga ovanstående så blir man lite orolig om dom ändringarna jag måste göra för 4G i framtiden kommer att finnas kvar efter att jag satt den i transparant läge igen.
Finns det någon annan som använder v1.1.22.36 i transparant läge och har den i 4G, som kan dela med sig av sina erfarenheter?