1

Tråd: Långsam uppkoppling e372

Hej,

Har ett problem som stör mig varje dag. I och med att jag har en instabil Tre uppkoppling så behöver jag starta om routern / modemet (oftast startar jag bara om modemet) flera gånger per dag.
Varje gång jag disconnectar modemet så tar det flera minuter, sedan tar det ytterliggare flera (upp mot 5) minuter när modemet ska startas igen (reconnect, eller connecting). Ofta tar det även flera försök innar routern lyckas hitta sitt modem och uppkoppling.
När jag gör samma sak via en vanlig dator med Mobile Partner så går samma sak på några sekunder, kanske upp mot en minut för hela proceduren (dvs koppla från och koppla upp).

Någon som uppmärksamat problemet och har en lösning?

Har senaste fw på både routern och modemet.

Mvh

Stefan

2 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-06-30 12:02:29)

Sv: Långsam uppkoppling e372

Hej Stefan !

Välkommen till Dovado-träsket...

ALLA som använder Dovados routrar har samma problem som du.
Jag har ställt samma fråga för ett bra tag sedan, och fått svaret från allas vår Sam, att problemet är att en dator är så mycket snabbare än Dovados routrar.
Detta gäller dock uppenbarligen inte alla andra fabrikat av routrar...

Lösningen på problemet är således är att köpa en ny router av något av de andra fabrikaten !

MVH,
/Erland

.

3

Snoopy32 skrev:

Hej Stefan !

Välkommen till Dovado-träsket...

ALLA som använder Dovados routrar har samma problem som du.
Jag har ställt samma fråga för ett bra tag sedan, och fått svaret från allas vår Sam, att problemet är att en dator är så mycket snabbare än Dovados routrar.
Detta gäller dock uppenbarligen inte alla andra fabrikat av routrar...

Lösningen på problemet är således är att köpa en ny router av något av de andra fabrikaten !

MVH,
/Erland

Ja. En logg hade inte varit fel... Saknar en sådan något oerhört.

Det stämmer säkert som Sam har sagt, han brukar kunna sin sak. Men, vatusan, dels ska inte varje uppkopplingsförsök ta över 2-3minuter (routern är ju trots allt byggd för en sak, och det är just detta, så den bör klara det med hyffsad prestanda), sedan så ska routern inte misslyckas ett antal gånger innan den lyckas koppla upp. Detta är aldrig ett problem via datorn, oavsett operativ eller prestanda. Går snabbt och lätt på första försöket.

Jag gillar dovadon i övrigt. Det är just detta som inte är tillfredställande

Mvh

Stefan

4

Hej igen !

Nu har jag lite jämförelsematerial !

Se min rykande färska tråd TP-link TL-MR3020 + E398 + 4G FUNGERAR !!!

TP-linken för 279kr !!! kopplar upp modemet på 5 sekunder.

Det visar att Sam's krystade bortförklaringar om att en dator är så mycket snabbare än en Dovado-router är bara nys !!

Kan TP-link för 279 kr koppla upp modemet på 5 sekunder så borde Dovado'n för nästan det 3-dubbla priset också kunna det !
I vart fall borde Dovado'n inte ta flera minuter på sig för att göra samma sak !!!!!

MVH,
/Erland

.

5 Senaste redigerad av Sam (2012-07-03 15:41:51)

En TINY kostar 500-600kr. Den levererar 80Mbps från USB till Ethernet. Den burken du skriver om klarar inte av den hastigheten, max 25-30Mbps.

Vem som helst klarar av E398 i PPP läge idag. Tar bara några minuter att lägga in stöd för ett sånt modem. Vi kör alltid NDIS, ej PPP. Du kan lika väl köra 3G modem istället för E398.

Modemet har funnits i 2 år, och vi har lagt in stöd för den i NDIS läge i Q1 2011. Sedan dess har den blivit ersatt av E392 modellen pga alla power/värme problem som medföljer. Det finns hur många som helst variationer av E398 ute på marknaden idag vad gäller frekvenser, HW-generationer, , strömförbrukning, firmwares, etc. E392 är en klar förbättring.

Angående priset, så är det 299kr det lägsta iaf på Prisjakt. Men, med det märket så måste man jaga runt olika firmwares, oftast genom forum. Kanske kul för vissa, men inte de flesta. Sedan att deras APN lista innehåller felaktiga uppgifter vad gäller APN är ingen höjdare heller.

Och till STEW: Du är hjärligt välkommen till våran garage här i Kista. Vi har ett 3G basstation från TRE här där man kan stå framför den för att få 100% signalstyrka. Kör du BBK, så får du 8Mbps. Kör du BBK med 5-trådar, så får du 26Mbps. Kör du FTP, så får du 33.5Mbps. Spelar ingen roll om det är med eller utan en DOVADO router.

Kontakta mig om du inte tror mig. Du är välkommen hit. Ta gärna med din router + modem om du vill.

PS: Kör du Connection Tracker alls? Det står ingenting om det på din kommentar. TRE har en DHCP leasing period på bara 2 timmar! Det kan förklara det eftersom de flesta operatörer kör med 24 timmars mellanrum, så se till att köra Connection Tracker med Redial & Restart. Jag har flera stycken 4GR'r med TRE utsprida runt Sverige som kör så (utan någon power timer!), och är alltid online tack vare det.

6

Sam skrev:

En TINY kostar 500-600kr.

Nu gällde det en 4GR i den här tråden.....

Sam skrev:

Angående priset, så är det 299kr det lägsta iaf på Prisjakt.

På Webhallen kostar den i alla fall 279kr (också enligt Prisjakt) !
Lägsta pris för en 4GR är 869kr (enligt Prisjakt) !

Sam skrev:

Men, med det märket så måste man jaga runt olika firmwares,

Och hur många firmware-uppdateringar har vi genomlidit när det gäller 4GR och Tiny........

Nu gällde min kommentar inte detta utan det faktum att TP-linken kopplar upp modemet på ca 5 sekunder medan 4GR OCH Tiny'n för den delen tar flera minuter på sig för att göra samma sak.

MVH,
Erland

.

7

Innan du börjar rekommendera folk att skaffa en router som klarar av bara max 22.5Mbps tillsammans med ett 100Mbps modem och motsvarig abonnemang, tänk på att ingen loggfil i världen kommer hjälpa dig få orsaken till varför den klarar av endast den hastigheten. Jag kan bara säga att använder man inte rätt drivrutiner, så blir det så här. Sedan är det också en fråga om vad processorn klarar av. Har sett bättre prestanda på andra PPP-only routrar, faktist.

Visst hade vi problem med 4GR'n, men dem har vi löst. Du kan själv se att det klagas mindre nu än nånsin, och folk köper den. Vi har till och med 2 routrar på Top 10 listan på Prisjakt (utav 570 modeller), och 4GR är med.

Tyvärr är vi nog inte någon jättetillverkare som kan spotta ut 66M produkter årligen för rock-bottom priser som den här andra aktören kan, men trade-off:n är att man får en produkt som klarar av mycket från dag 1, och ännu mer under dennas livstid. Tänk på att inga 4G operatörer använder deras utrustning, eftersom (bland mycket annat) dom klarar inte av 4G hastigheter. Det är inte alltid pris som är avgörande.

Vi har satt upp en Expess Upgrader verktyg som förenklar hela uppdateringsprocessen, och den klarar dessutom RESCUE funktion ifall något skulle gå fel. Så jag tror inte dem flesta människor delar din åsikt att man har lidit med firmware uppdateringar. Vi jobbar kontinuerligt på våra produkter under deras livstid, och satsar alla våra resurser på att omdefiniera våra produkter tack vare nya funktioner, stöd för de absolut senaste modem, och stabiliteten. Folk ville ha ordentliga 4G hastigheter, och vi var första med det. Folk ville ha Bridge Mode, och vi var första med det också.

Men visst, vill du surfa 3G hastigheter med ett 4G modem, be my guest, men uppmuntra inte andra utan att först veta mer om ämnet.

8

Sam !

Håll dig till ämnet i tråden !!

Kan TP-link koppla upp modemet på 5 sekunder, så varför tar det flera minuter för Dovado (dvs Er) ??????

MVH,
Erland

.

9

Erland,

Kom tillbaka när du har riktiga problem. Jag hjälper gärna till om någon har problem. This is not one of them.

Det tar inte 5 sekunder, förresten.

10

Snoopy32 skrev:

Sam !

Håll dig till ämnet i tråden !!

Erland !

Håll dig till trådet !!

Du upprepar dig överallt !!

;-)

11

En moped startar snabbare än en Mercedes. Är du nöjd med att åka i 50 km/h så är ju mopeden billigare också. Stackars Mercedes-ägare, köp en moped wink
Skilladen i uppkopplingshastighet och överföringshastighet för E398 ligger bl a i om PPP-läge används som Sam har förklarat, om jag har förstått rätt.

12 Senaste redigerad av Sam (2012-07-03 23:06:20)

Förresten Stew, man ska ALDRIG starta om på det sättet, genom att rycka ut USB modemet. Det bara tar längre att komma igång igen. Enligt dokumentationen, så startar man om hela routern med modemet isatt. Kör Connection Tracker i alla fall så slipper du förrhoppningsviss att göra det för ofta.

13

jag skulle önska att det fanns en timed omstart av modem+router, där detta kunde ställas till dygn/veckodag för att tex hålla dns/modem/sim i sync på DOMA & tiny.

man skall ej dra ur modem i bruk utan god anledning då modem går att ställa konstiga lägen, om modemet är i detta läge blir obrukbart/brickat. chansen för detta är låg, men bör beaktas om man "leker för mycket" med ur och ikoppling.
går normalt att återställa manuellt via AT kommandon.

14

Sam skrev:

Erland,

Kom tillbaka när du har riktiga problem. Jag hjälper gärna till om någon har problem. This is not one of them.

Både trådskaparen Stew och jag tycker att det är ett PROBLEM att 4GR (och Tiny) tar flera minuter på sig att koppla upp modemet!
Det är precis detta PROBLEM som TRÅDEN handlar om !!

Sam skrev:

Det tar inte 5 sekunder, förresten.

Är du dum eller vad har du för problem... Det tar visst ca 5 sekunder för TP-linken att koppla upp modemet!

MVH,
/Erland

.

15

Snoopy32 skrev:

Är du dum eller vad har du för problem...
/Erland

Hej då Erland. Lycka till.

16

Sam !

Du har nu skrivit 6 st inlägg i denna tråd.
Inte i något av dessa inlägg har du kommenterat det som tråden handlar om nämligen:

- att det är ett PROBLEM att 4GR (och Tiny) tar flera minuter på sig att koppla upp modemet!

Så åter igen Sam - Håll dig till ämnet i tråden !!

MVH,
/Erland

.

17 Senaste redigerad av Sam (2012-07-04 09:04:39)

Erland - Jag har just kollat nu med TP-routern.

- Vid boot-up med modem i, det tar 3 minuter och 12 sekunder att koppla upp.
- Det tog 3 minuter för routern att återkoppla sig om man rycker ut modemet från routern och stoppar in den igen.

Vart fick du dina 5 sekunder ifrån?

18

Han skrev i ett annat inlägg att han gjorde disconnect/connect via GUI:t i routern. Han mätte alltså tiden från att han tryckte på Connect i GUI:t tills länken var uppe. Det var inte tal om att rycka ut några modem.

19

Sam !

Läs vad tråden handlar om och håll dig till ämnet !!!!!

Trådskaparen "stew" och även jag pratar precis som "svenix" och förmodligen de flesta förstått, om den tid det tar att koppla upp modem-förbindelsen.

Däri ingår inte tiden att hitta närmaste affär där routern kan inhandlas, att teckna ett abonnemang, öppna kartongen med den nyinköpta routern, läsa igenom bruksanvisningen, hitta en förlängningssladd till 230V-uttaget eller något annat som du kan hitta på för att undvika att diskutera det trådskaparen startat tråden för att diskutera !!!

MVH,
Erland

.

20

Erland - vad är det som är egentligen problemet här? Vi har inte hört tillbaka från trådskaparen om han använder Connection Tracker för att lösa problemet han upplever. Båda tillverkare behöver ett x-antal minuter att dra igång från boot. Stew's problem är att han startar om manuellt flera gånger om dagen. Det är därför jag vill veta om han kör CT. So, I'm sticking to the thread. Are you??

PS: Hur gick det med ditt 4G test på kontoret förresten? Fick du mer än 22Mbps med din kära logg burk?

21

Sam skrev:

Erland - vad är det som är egentligen problemet här?

Läs trådskaparens första post så ser du vad han har för problem som HAN vill diskutera !!!

Sam skrev:

PS: Hur gick det med ditt 4G test på kontoret förresten? Fick du mer än 22Mbps med din kära logg burk?

Läs min tråd i detta ärende så hittar du svaret!!!!

MVH,
/Erland

.

22

Hjälp, vilken soppa.

Problemet är inte:
Hastigheten på linan
Långsam hårdvaruomstart
Att jag rycker ut modemet
Att connection trackern inte fungerar

Utan problemet är att om jag själv, eller routern, bestämmer mig för att disconnecta modemet  och reconnecta det så tar detta en evig tid.
Tyvärr måste göra detta då jag har problem med 3, får modemhastighet (typ 3-4kbit/s, connection trackern anser därför att jag är "alive" i och med att jag fortfarande är uppkopplad) och behöver starta om modemet eller routern för att få tillbaka min hastighet. Har dirivit detta mot 3 i evigheter (år) men de säger ungefär "lev med det", dvs starta om modemet när det uppkommer.
Nedkopplingen tar kanske 30-40sek, sedan tar återuppkopplingen flera minuter med många misslyckade försök. Detta är mitt problem, och det jag vill ha svar på. Finns det inget svar eller lösning så är det bättre att skriva det, istället för att gå in på en massa annat mer eller mindre oväsentligt.

Mvh

Stefan

23

Stefan,

Bra att man förstår problemet bättre nu.

Om uppkopplings hastigheten berörs med tid pga TRE, så är det nog enklast att bara skicka ett SMS till routern att starta om eller återkoppla.

SMS Commands du kan skicka från mobilen:

Restart
Reconnect

Mer om det på www.dovado.com/sms

Tack

24

Sam skrev:

Stefan,

Bra att man förstår problemet bättre nu.

Om uppkopplings hastigheten berörs med tid pga TRE, så är det nog enklast att bara skicka ett SMS till routern att starta om eller återkoppla.

SMS Commands du kan skicka från mobilen:

Restart
Reconnect

Mer om det på www.dovado.com/sms

Tack

Hej Sam,

Och tack för din kvicka respons. Kalas som vanligt!

Men jag tror att vi pratar om varandra. Oavsett vilket kommando jag skickar till routern så kommer den ta lika lång tid på sig att göra sin connect/reconnect/disconnect. Det verkar inte bero på Tre som leverantör.

Men vi släpper det nu, det verkar inte finnas någon lösning på det.

Tack för hjälpen!

Mvh

Stefan

25

kolla chap inställningen, om du ändrar där.
skillnad?

blev stor skillnad för mig.