En TINY kostar 500-600kr. Den levererar 80Mbps från USB till Ethernet. Den burken du skriver om klarar inte av den hastigheten, max 25-30Mbps.
Vem som helst klarar av E398 i PPP läge idag. Tar bara några minuter att lägga in stöd för ett sånt modem. Vi kör alltid NDIS, ej PPP. Du kan lika väl köra 3G modem istället för E398.
Modemet har funnits i 2 år, och vi har lagt in stöd för den i NDIS läge i Q1 2011. Sedan dess har den blivit ersatt av E392 modellen pga alla power/värme problem som medföljer. Det finns hur många som helst variationer av E398 ute på marknaden idag vad gäller frekvenser, HW-generationer, , strömförbrukning, firmwares, etc. E392 är en klar förbättring.
Angående priset, så är det 299kr det lägsta iaf på Prisjakt. Men, med det märket så måste man jaga runt olika firmwares, oftast genom forum. Kanske kul för vissa, men inte de flesta. Sedan att deras APN lista innehåller felaktiga uppgifter vad gäller APN är ingen höjdare heller.
Och till STEW: Du är hjärligt välkommen till våran garage här i Kista. Vi har ett 3G basstation från TRE här där man kan stå framför den för att få 100% signalstyrka. Kör du BBK, så får du 8Mbps. Kör du BBK med 5-trådar, så får du 26Mbps. Kör du FTP, så får du 33.5Mbps. Spelar ingen roll om det är med eller utan en DOVADO router.
Kontakta mig om du inte tror mig. Du är välkommen hit. Ta gärna med din router + modem om du vill.
PS: Kör du Connection Tracker alls? Det står ingenting om det på din kommentar. TRE har en DHCP leasing period på bara 2 timmar! Det kan förklara det eftersom de flesta operatörer kör med 24 timmars mellanrum, så se till att köra Connection Tracker med Redial & Restart. Jag har flera stycken 4GR'r med TRE utsprida runt Sverige som kör så (utan någon power timer!), och är alltid online tack vare det.