26

Sv: Hastighet 4G med Telenor E398 och Tiny

Här är min test trådlöst.

PunBB bbcode test

Blir marginelt bättre med kabel.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

27

Och jag vet inte vad är mer bissart än att diskutera hastigheter hela tiden på forumet! :-)

Ingen pratar om roliga applikationer dom kör med mobiltbredband (vilket är synd tycker jag iaf) utan bara vad man får på BBK. Känns som folk skaffar abbonemang bara för fartmätningens skull, kanske? Spelar ingen roll vad medelhastigheten hamnar på, vi här i Sverige har alltid snabbare uppkopplingar än 95% av världen.

i-lands problem?

Låt oss ta upp lite roligare idéer på hur man kan använda tekniken. Jag ska skriva lite annanstans här på forumet om några sidoprojekter där jag använder mobiltbredband för att lösa "last mile" historian.

Ha det så bra!

28

Jag var med på den tiden då modemen gick i 300 baud, när 1200 kom var det fantastiskt, nu kom texterna från bbsen snabbare än det gick att läsa.
Modemen blev snabbare, 33,6 sen 56kbit. Snabbare skulle det inte gå, eftersom man slagit i taket när det gällde vad kopparn kunde bära.

Men det stora lyftet var inte hastigheten, det var när uppkopplingen blev fast. Det dröjde till våren 2000, så jag för ett par hundra kronor i månaden fick 512kbit. Telias första adsl via villaägarnas riksförbund.
Musik kom inom räckhåll, men videoklipp var inte praktiskt att tänka på. Men sådant som vi knappt tänker på idag, som mail, fick en ständig närvaro, och blev därför effektivt på ett helt nytt sätt.
När hastigheten ökade i ADSL blev sådant som videoklipp tillgängliga. Men mitt adsl stannade under 8mbit.

Mobilt bredband. Jag kom ihåg första semstern på Öland då vi körde gprs 56kbit. Troligen sommaren 2001. inte speciellet användbart men till nöds, för lite mail.

Men under mars till maj 2011 körde jag 3G. Jag var lite för snabb att hoppas på 4G och lite för snabb att stänga av adsl. Mycket tandagnisslan under de månaderna. Betydligt sämre upplevelse än adsl.

När 4G slogs på i Linköping passerade vi 90 mbit.
Till skillnad från alla uppkopplingar vi haft innan hade vi nu mer än vi behövde för 5 samtidiga användare och kanske dubbelt så många maskiner. Detta var det största steget sedan vi fick adsl på 0,5 mbit. Jag slutade kolla efter möjligheter att få fiberanslutning.
Så Sam: kanske tar det ett tag för oss att sluta fascineras av de hastigheter vi fått tillgång till. Tror knappt det är en dag jag inte kör en 5-trådars bredbandskoll bara för att kolla att allt är som det ska. :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

29

Jo jag är klart fascinerad av hur man kan få upp farten med 4G, helt otroligt !    smile

Mitt första abb var med ärevördiga KUAI Scandinavia, har för mig att de hade 2x128/kbitslinor från början.

Man använde en SLIP-klient (Windows/Unix) och körde Mosaic som webläsare.....  smile    (1994 tror jag det var)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

30

Minns hur jag satt per modem mot universitetet och körde nåt script som omvandlade terminalkopplingen till ip genom ppp-förhandling med någon winsock-klient som någon lyckats få in i de 640 K som fanns tillgängliga.

Därefter jagade jag loss dinosaurerna från trägårn.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

31

Ljungdahl skrev:

Minns hur jag satt per modem mot universitetet och körde nåt script som omvandlade terminalkopplingen till ip genom ppp-förhandling med någon winsock-klient som någon lyckats få in i de 640 K som fanns tillgängliga.

Därefter jagade jag loss dinosaurerna från trägårn.

Jo... winsock hängde med länge, jag hade ett modem som såg ut som en puck (en hektisk tid så jag har minnesluckor)
Man borde ha bokfört allting !

Sen körde jag med en IBM PS2a.  (skrotet hade jag kvar länge i källaren  smile)

Åter till topic...

Det här med ping har jag inte ens funderat över men en dotters boyfriend konstaterade att pinget helt klart är uselt.
Han blev mosad i Diablo 3......  smile

Man får väl tjöta lite mer med nätsnubbarna hos Telenor !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32

Jo det här med pinget ser ju inte ut att vara några problem....  smile

http://www.pingtest.net/result/65609719.png

33 Senaste redigerad av Niklas (2012-07-01 19:42:22)

Vad är felet med att diskutera hastigheter?

Om man får runt 80Mbit direkt i datorn och 50 via Tiny så tappar man 30Mbit på vägen (min upplevelse).
Varför ska jag nöja mig med att  tappa 30Mbit?

Om man så körde dataöverföring via telegraf eller brevduva förr spelar inte så stor roll. ;-)

ALLT går att avfärda med att det är ett I-landsproblem men jag köper inte riktigt det argumentet.

34

Undrar också det då det är precis vad denna tråd handlar om.

Så Sam det som kan upplevas lite bissart är väl att en som marknadsför denna produkt yttrar sig i en tråd där folk vill få fram normalhastigheten på Tiny.

Skall köra lite tester på olika firmwares å se vilken som ger bäst Throughput Speed, för den ni uppger har jag inte kommit i närheten av en så länge.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

35

Va hemma hos syrrans familj de hade tydligen tiny med telenor men tror dongeln va 600 nånting i beteckning.

De bor iaf i 2 plans villa med modem o router högst upp med sändaren/ förstärkaren utanför ett fönster.

Mätte med iphonen på nedervåningen och snitta 18-20.
På övervåningen några m från routern hamna jag på 37.

De bor i ett 2600 område enligt täckningskartan.
Kändes lite svajigt någon gång men på de stora hela ok med tanke på prislappen.

Är det någon tiny 2 på planeringsstadiet?

36

Niklas skrev:

Om man får runt 80Mbit direkt i datorn och 50 via Tiny så tappar man 30Mbit på vägen (min upplevelse).
.

Hur testar du där? Med Ethernet eller med 20MHz-bred WLAN kanal?

http://www.youtube.com/watch?v=_0YMuYor … ature=plcp

37

Bumb skrev:

Mätte med iphonen på nedervåningen och snitta 18-20.
På övervåningen några m från routern hamna jag på 37.

De bor i ett 2600 område enligt täckningskartan.
Kändes lite svajigt någon gång men på de stora hela ok med tanke på prislappen.

Be din syrra att använda USB sladden för att skapa ett avständ på minst 50cm från routern. WLAN på 2400MHz stör ut 4G på 2600MHz bandet. Står så på www.dovado.com/4G

Tack

38

Mario skrev:

Här är min test trådlöst.

PunBB bbcode test

Blir marginelt bättre med kabel.

Ja, det är med 20MHz bred WLAN kanal. Kolla med 40 (ifall din dator klarar av det).

39

Hmm tänkte inte riktigt på avståndet ska kolla det nästa gång, kan de ha att göra med både hastighet och svajighet?

40

Yes

41 Senaste redigerad av Niklas (2012-07-04 15:58:37)

Sam skrev:
Niklas skrev:

.

Hur testar du där? Med Ethernet eller med 20MHz-bred WLAN kanal?

http://www.youtube.com/watch?v=_0YMuYor … ature=plcp

ALLTID med kabel när jag kör tester. 1Gbps alltså.
Modemet på EXAKT samma ställe med och utan Tiny. Tiny kopplad direkt till datorn via brygga.

Jag har kört som i din video också. Finns det något alternativ till DU meter med tanke på att det kostar stålar?
Hur som helst så borde det kvitta. Om jag tar ett medel med bredbandskollen UTAN Tiny och MED Tiny så kan jag ju ändå se vad jag tappar.

42

Fick hem mina grejer idag från BBB , får ut 5-6 mbit på 4g utan tiny.
Har tydligen ingen höggastighetsport verkar va de som är felet. Ska testa o låna tjejens bärbara