1

Tråd: Connection Tracker hjälp önskas!

Hej , skrev i den andra tråden tidigare men detta gäller mera specifik funktion. Är det någon som vet hur man får Connection Tracker i dovado doman att fungera? det står

"A minimum of 2 valid public IP addresses need to be inserted in the following fields for the Connection Tracker to monitor."

men jag kan inte får någon att accpeteras ;(
  Vad är en Valid IP? ska man skriva i något särskilt format? jag har provat med
64.4.11.20
212.28.194.152

som det är nu så kopplar modemet ner (E398) och blinkar grönt . routern verkar inte fatta detta förräns jag stänger av strömmen och startar om router...det var ju precis detta som den skulle göra själv med "smart USB" funktionen? jag fattar noll just nu.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

2

Sv: Connection Tracker hjälp önskas!

En sak är klart i alla fall, så fort jag aktiverar Connection Tracker så kraschar anslutningen , den måste vara frånslagen...Bug ? eller är det för att det inte är godkända IP adresser? jävligt irriterande i vilket fall som helst...

3

Ta reda på IP-adresserna till några större kända websidor/företag. T.ex. svt.se eller telia.se eller ftp.sunet.se och använd dessa.
svt.se = 82.99.28.30
www.telia.se = 194.236.188.144
ftp.sunet.se = 194.71.11.69

Vitsen är alltså att använda IP-adresser till stora kända företag/institutioner som man tror kommer att finnas online så gott som alltid.
Skulle connection trackern tappa förbindelsen med dem så startar den om routern/modemet.

4

Kör så:  http://img560.imageshack.us/img560/9004/79311110.png

5

Jag valde google och microsoft, de trodde jag var stora och stabila smile men tydligen inte, de som du Sam visade, accepterades

6

Många av de stora blockerar ikommande ICMP (ping) till sina servrar för att förhindra DoS (Denial of Service) attacker.

7

Jag har beställt ny riktantenn, i vilket fall som helst, jag var ute och kollade in masten som jag är uppkopplad på och den ligger bakom berg och skog o all möjlig skit , så det är ju inte konstigt att min uppkoppling är bajs ;(

Ropen skalla "bredband åt alla!" jo du tjo flöjt, skitsnack fortfarande, tio år senare så kan man inte surfa stabilt...

Prylar för 5000!kr för att få en "hygglig" internet uppkoppling, det är tamefan en samhällelig katastrof!

8

Det är bra att först prova från en kommandoprompt att ping fungerar mot de IP-adresser man tänker använda. Man skriver bara
ping <IP-adress>
och ser om man får svar.

De jag räknade upp i mitt inlägg funkar.

9

En adress som jag använder för ping är ping.sunet.se (192.36.125.18)