Jo jag skaffade mig en Poyting riktantenn (14dBi) och pratade även med nätkillarna hos Telenor.
Men det är en smula offtopic-för den här tråden.
Det här med firmware för en viss hårdvara/operatör intresserar mig för det ger ju inlåsningseffekter.
Jag har irriterat med på Tre som kör med egna radio-firmware för sina brandade smartphones.
Vad de egentligen stoppar i sina radio-firmware vete tusan men kunder både i Sverige samt UK har åsikter om dessa firmware. (radio-firmwaret sköter då all kommunikationen en smartphone upprätthåller)
Sen frågar jag mig varför lägga ner mödan med egna firmware när man samtidigt löper en stor risk för att det blir en massa jobb med detta samt OTA-uppdateringar som måste ut till alla kunder (en smartphone)
Dovado brandar sedan vissa modeller av routrar vad jag sett, Huawei likaså med B593 (Telia)
EDIT kom på att även en D-Link DWR 923 är låsta mot Telenor.... så det här är "skit" ur ett konsumentperspektiv och kortsiktigt så kanske det är bra för en operatör men inte långsiktigt (blåögd igen kanske )
Eller så är det så att konkurrensen just nu gör att man måste ta till alla "halmstrån" för att få ihop ekonomin ??
Märkligt är det !
Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U, 1 st IP kamera D-link DCS-932L. TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart