1

Tråd: Köpte ny router...trodde jag...men glad ändå

Jag har tidigare använt en Jensen Airlink 3g med mitt Tele 2, 3g modem. Uppgraderade glad i hågen till Telenor 4G Huawei E398. Routern stödjer modemet enligt Jensen. Men får direkt  problem med instabil uppkoppling , kan gå ett par timmar eller ett par minuter sedan hänger det sig. Enligt routern är jag uppkopplad men inte ett smack händer. dra ut modemet och starta om så går det igen ...ett tag.

Införskaffade en Poynting Panelantenn 9 dBi & 2 pol för 4G 800 Mhz, gav en betydligt bättre uppkoppling, då jag kan rikta in mig på en särskild mast istället för att modemet hoppar omkring bland 3 master utan att kunna bestämma sig.

Men fortfarande strul med att det hängde sig. OK måste vara något med routern tänkte jag och kontaktade Jensen, som efter lite diskussion fram o tillbaka erkände att den version jag hade inte kunde ge tillräckligt med ström på USB porten men de skulle byta ut den .

Besök på elgiganten...har du kvitto? nej men supporten sa att...suck ...ok  jag gör ett nytt kvitto åt dig , för denna gång, här varsågod, nästa.

Ny router nya insatser...ingen skillnad, ok skit i den här routern då! jag köper en ny modernare, en Dovado Doma, sagt o gjort 2 dagar senare öppnar jag paketet från DHL och tänker ...hmm känner igen den här ...den påminner om...min andra router...min Jensen...de är exakt likadana , samma låda samma knappar allt utom färgen är likadant och att LED dioderna har en annan färg...suck. lurad igen tänkte jag, men nån skillnad måste det väl ändå vara?

Skämt åsidor, det verkar vara samma kinesiska tillverkare men programvaran i Dovadon verkar fungerar mycket bättre, finns möjlighet att låsa till endast 4G, på Jensen routern var det bara auto 3g/4G,  samt att det medföljer en hållare till modemet så att man kan placera det en bit ifrån routern. E398 har jag förstått är känslig för störningar från Wifi delen i routern.

Har kört 12 timmar nu utan problem , funkar mycket bättre än innan. Hastigheten är ungefär lika kass som innan 10/2 med 80% signalstyrka men masten står illa till. Däremot så verkar det vara stabilt,

Heja Dovado wink

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

2

Sv: Köpte ny router...trodde jag...men glad ändå

...jaha . så klart börjar det igen, 2 ggr senaste timmen så har jag tappat uppkopplingen helt. Enda plusset är att denna routern verkar kunna starta om på egen hand utan att jag behöver dra ut modemet eller starta om routern. Hoppas att det berodde på telenor och inte routern. får se imorgon om det går ok då.

3

Är du säker på at det är routern som strular. jag kan köra en vecka utan problem, och sen verkar det som om tele2 ska trimma nätet, så strular det i något dygn för att sedan bli bra igen.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Hej GP,

Snart kommer du kunna dessutom välja 4G frekvensband med din E392/E398 modem i routern. Hur många antennuttag har modemet idag? Har den två så är den v2, vilket drar mindre ström. Vi kör egen hårdvaru spec på våra routrar, med snabbare/stabilare komponenter. Kan inte säga mer än det förutom att DOMA har samma snabb processor som TINY och samma SmartUSB funktionalitet som du upplevde nu. Använde du Connection Tracker i samband med att den startade om modemet eller utan?

Tack

5

vissa master/områden är näten tokostabila, flyttar jag hårdvaran några mil så går det 24/7 utan problem. detta oavsett modem och router/dator.

tycker doma är bästa dovado routern fnv.
synd bara att den saknar automation...

wv 1964 och volvo 1998 delar bromsdelar tex...
varför byta sakervsom funkar

6 Senaste redigerad av guineapig (2012-06-23 04:58:09)

Hej igen, nej jag använde inte Connection Tracker, visste inte att det fanns en sådan funktion. Har tittat på den men lyckades inte knappa in någon IP adress som accepterades (google och microsofts). Får bara "Could not connect"

64.4.11.20
212.28.194.152

Skall testa mera idag när jag vaknar smile har jobbat natt. Men uppkopplingen verkar rulla på , ingen i familjen har klagat som de gjorde med den andra routern "pappa internet funkar inte igen!"

Edit ...nix det gör den inte medans jag skrev detta tappade jag uppkopplingen 2 ggr...kankse berodde på att jag aktiverade connection tracker? skall testa att stänga av den igen

7

Har du låst den på 4G? Det är inte så att den hoppar mellan 3G/4G och därigenom skapar avbrott? Förstärker antennen även sändningssidan? Med 9db antenn, hur mycket förlust har du i kabel?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

8

Routern är låst på 4G och antennen skall vara konstruerad för landsbygds 4g  , men jag är ingen antennexpert alls, läste på lite på nätet och beställde denna.

så här står det på infon,

"En 9 dBi MiMo Panelantenn som är specialbyggd för 800-900MHz 4G (LTE) landsbygdsnäten.

Antennen är optimerad för frekvensområdet 790-960 MHz och täcker alltså in svenska 4G-nät som arbetar på 800 och 900 MHz (landsorten).

Innehåller dubbla antenner för både sändning och mottagning (MiMo).

Antennerna är vertikalt + horisontellt polariserade vilket ger maximal hastighet i 4G-näten.

Levereras med dubbla 5 meter kabel med SMA-Hane kontakter. För maximal effekt skall båda kontakterna anslutas i routern eller 4G USB-adaptern."

Frågan är om det går att göra något alls för att förbättra upphastigheten, nedlänk ligger stabilt på ca 8-12mbs men upp kan variera mellan 0,5-3mbs. Jag provade att sätta mig på taket med antennen och en bärbar för att se om det gjorde skillnad, men det blev exakt samma signalstyrka och hastighet som nu när jag har antennen inomhus riktad ut genom fönstret på ovanvåningen. Med USB modemet direkt i den bärbara sittandes på taket så kan jag inte surfa alls, då fladdrar den mellan 3 olika master och kopplar ner hela tiden.  Enligt Telenor så räknar de med ett förhållande på ca 4-1 /ner/upp , jag borde alltså ligga på ca 2-3mbs upphastighet vilket jag endast får ibland. Men jag tycker det känns lite med bara 3 upp om man har 12 ner?

Ligger på 83% signalstyrka just nu.

9

En fråga igen i denna "gamla" tråd, har skrivit massa i min andra om dubbla antenner.

Är det modemet eller modemet tillsammans med router som måste ha stöd för MiMo? antingen så är mitt e 398 trasigt eller så klarar inte routern Dovado Doma att tolka modemet för hur jag än gör så blir det ingen skillnad med dubbla antenner, snarare sämre än med bara en antenn.

Någon som vet om routern måste ha stöd för Mimo?

10

Alltså, routern har ingen koll om din e398 har 0,1,2 eller flera antenner. Däremot kan kan du se vilken % signal den får på routerns förstasida.  Men tänk på att routerns signalvärde är det den får i samband med uppkoppling,  tror inte det uppdateras sig under uppkoppling. Om du ska rikta om antenner är det nog enklare att göra det med e398 kopplad i dator, och även då tar det lång tid innan justering får genomslag i dB-talen.

guineapig skrev:

En fråga igen i denna "gamla" tråd, har skrivit massa i min andra om dubbla antenner.

Är det modemet eller modemet tillsammans med router som måste ha stöd för MiMo? antingen så är mitt e 398 trasigt eller så klarar inte routern Dovado Doma att tolka modemet för hur jag än gör så blir det ingen skillnad med dubbla antenner, snarare sämre än med bara en antenn.

Någon som vet om routern måste ha stöd för Mimo?

11

Ljungdahl skrev:

Däremot kan kan du se vilken % signal den får på routerns förstasida.  Men tänk på att routerns signalvärde är det den får i samband med uppkoppling,  tror inte det uppdateras sig under uppkoppling.

Verkar vara så.  Ingen uppdatering efter start.  Hur svårt kan det vara?
TP-links MR3240 (1/3 del av Dovados pris) _kan det_ wink

Ny feature, Sam.  TODO-listan måste vara nästan tom nu wink  Det måste vara bara loggen och signaluppdatering i realtid kvar.  Se'n är det klart wink

Free your mind, and your OS will follow.

12

cii skrev:

Ny feature, Sam.  TODO-listan måste vara nästan tom nu wink  Det måste vara bara loggen och signaluppdatering i realtid kvar.  Se'n är det klart wink

Glöm inte att kunna välja nätmask också...  wink

13

cii skrev:

[

Det kommer lite nya extras kring signalstyrka o sånt i kommande release. Ni kommer bli nöjda med det, även om du är svår att nöja Cii.

Logg kommer. Ingen exakt aning, men det kommer. Det ligger i roadmappen fast det är bara 3 (eller 2?) personer här som frågar efter det.

14 Senaste redigerad av cii (2012-07-11 21:29:10)

Sam skrev:

Det kommer lite nya extras kring signalstyrka o sånt i kommande release. Ni kommer bli nöjda med det,

Låter bra.

Sam skrev:

även om du är svår att nöja Cii.

Eh, inte alls.  Jag skulle inte ens finnas med på forumet om ni gjorde rätt från början wink

Sam skrev:

Logg kommer. Ingen exakt aning, men det kommer. Det ligger i roadmappen fast det är bara 3 (eller 2?) personer här som frågar efter det.

Mycket lätt att ta reda på det.  Visa mod och fråga kunderna.  Starta en ny tråd och ställ frågan: Är det endast 2-3 personer som efterlysser en vettig systemlog?

Free your mind, and your OS will follow.

15

jag skulle klara mig utan logg som nu, det är igentligen dovado som borde vilja ha det för att åtgärda/ge support till kunders som har problem med sin anslutning, och via loggen slippa enheldel supportärenden då kunderna kan se/åtgärda problemen själva.
jag är mer intresserad av lease time, hurlänge håller anslutningarna innan nerkoppling senaste x gångerna osv i klarspråk, inte en ev svårläst/tolkad logg.

bättre hantering av signal nivån, % systemet är inte helt ok - då 9% signal kan ge högre hastighet mot tex 60% signal. logiken är obegriplig för normala användare... länkkvalitet är bättre värde, inte signalstyrka för 4timmar sedan.

osv osv.