26

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Sam skrev:

NDIS används i denna hårdvaru kombinationen. NDIS är en Ethernet/nätverk drivrutin. RAS är gamla dial-up, så att säga.

Är det så att om jag ställer om till RAS i Mobile Partner så blir det omställt i modemet så att det är kvar även när jag kopplar modemet till Tinyn?
Jag har ingen skillnad på hastigheten i RAS eller NDIS läge... Kan det finnas andra nackdelar?

27

Routern tvingar alltid modemet till NDIS läge när den detekterar ett 4G modem.

Angående interferens, jag skulle tippa att använda inSSIDer för att kolla vilka lediga WLAN kanaler det finns att använda.

Tack

28

Sam skrev:

Angående interferens, jag skulle tippa att använda inSSIDer för att kolla vilka lediga WLAN kanaler det finns att använda.

Tack

Jag har kollat med Wifi analyzer för Android och kommt fram till att kanal 1 är lämplig,så det har jag på Tinyn...

29

nybom skrev:
Sam skrev:

Tack

Jag har kollat med Wifi analyzer för Android och kommt fram till att kanal 1 är lämplig,så det har jag på Tinyn...

Jag skulle rekommendera att du testar med inSSIDer ändå. Jag hittar nämligen 22 trådlösa nätverk här med hjälp av den, med WiFi Analyzer hittar jag 7 nätverk på samma ställe. Datorer har generellt sätt bättre WiFi antenner än vad mobiler har - självklart av förklarliga själ smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30 Senaste redigerad av nybom (2012-06-19 06:40:09)

careface skrev:
nybom skrev:
Sam skrev:

Tack

Jag skulle rekommendera att du testar med inSSIDer ändå. Jag hittar nämligen 22 trådlösa nätverk här med hjälp av den, med WiFi Analyzer hittar jag 7 nätverk på samma ställe. Datorer har generellt sätt bättre WiFi antenner än vad mobiler har - självklart av förklarliga själ smile

Det var ganska bra utspritt mellan kanalerna, vi bor avsides så det finns inte så många nät, 5 st varav 2 i huset och ett i gäststugan. Sedan är det två grannar. Enda access punten som ev. överlappar är den i gäststugan som ligger på kanal 4 och (?) 0. Varför har den 2 kanaler tro? har aldrig sett kanal 0 användas förr... Tinyn ligger som sagt på kanal 1.

31

nybom skrev:
careface skrev:
nybom skrev:

Det var ganska bra utspritt mellan kanalerna, vi bor avsides så det finns inte så många nät, 5 st varav 2 i huset och ett i gäststugan. Sedan är det två grannar. Enda access punten som ev. överlappar är den i gäststugan som ligger på kanal 4 och (?) 0. Varför har den 2 kanaler tro? har aldrig sett kanal 0 användas förr... Tinyn ligger som sagt på kanal 1.

Nu har jag förbättrat omständigheterna runt omkring för att få en stabil uppkoppling.
Harockså testat hastigehetn som de visar på Dovado med ftp och den där hastigehtsmätaren. Kom upp i 30 Mb/s ner och 5(?) Mb/s up.

Jag har flyttat WLanet till kanal 10 för där var det helt fritt (jag hade tydligen en svag granne om kom och gick på kalanl 1). Det finns heller inga andra sändare nära routern längre.
Körde pingtest under några timmar via TP kabel, tappade inte ett enda paket.
Körde sedan under natten över trådlöst med detta resultat:

Packets: Sent = 14521, Received = 14473, Lost = 48 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 28ms, Maximum = 3261ms, Average = 51ms

Jag har aldrig testat sådant över trådlöst, är det normalt att tappa 48 paket över natten?

32

Det kan nog vara så att Telenor tvingade på dig ett IP-adressbyte under natten och att det var då du tappade lite ping. De flesta operatörer slänger ut sina klientsessioner en gång per dygn och då får klienten koppla upp igen och får oftast en ny IP-adress.

33

svenix skrev:

Det kan nog vara så att Telenor tvingade på dig ett IP-adressbyte under natten och att det var då du tappade lite ping. De flesta operatörer slänger ut sina klientsessioner en gång per dygn och då får klienten koppla upp igen och får oftast en ny IP-adress.

Fast jag tappade inte ett enda paket när jag körde över kabel, därför antog jag att det var det trådlösa som gav störningen.
Dock tror jag inte att så få paket kommer att märkas i praktiken.

34

nybom skrev:
nybom skrev:
careface skrev:

Nu har jag förbättrat omständigheterna runt omkring för att få en stabil uppkoppling.
Harockså testat hastigehetn som de visar på Dovado med ftp och den där hastigehtsmätaren. Kom upp i 30 Mb/s ner och 5(?) Mb/s up.

Jag har flyttat WLanet till kanal 10 för där var det helt fritt (jag hade tydligen en svag granne om kom och gick på kalanl 1). Det finns heller inga andra sändare nära routern längre.
Körde pingtest under några timmar via TP kabel, tappade inte ett enda paket.
Körde sedan under natten över trådlöst med detta resultat:

Packets: Sent = 14521, Received = 14473, Lost = 48 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 28ms, Maximum = 3261ms, Average = 51ms

Jag har aldrig testat sådant över trådlöst, är det normalt att tappa 48 paket över natten?

Nu körde jag en ping snurra på en annan accesspunkt, den ligger i gäststugan och är ansluten med TP kabel via switch till Tinyn. Det känns som om det blev bättre resultat med den accesspunkten. Jag kan bara dra slutsatsen att det är Wifi i Tunyn som inte är riktigt som det skall.
    Paket: Skickade = 17135, Mottagna = 17129, Förlorade = 6 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 22 ms, Högsta = 877 ms, Medel = 42 ms

Men åter igen, det kan ju vara så att 48 tappade paket över natten är forsummbart?

35

det tappas paket överbinternet också.
vanliga protokoll är byggda för att skicka om det, men det påverkar hastigheten.
men tex streamad musik/bild så blir det hack i spelandet - därav buffring av innehållet för att motverka detta. sedan kan buffring användas för att kompensera dålig bandbredd också.

om paketen är 1000bitar stora så blir det 48*1000 som fick sändasom. normalt försumbart.
men det skall vara noll, annars är något inte 100% ok.

36

G-Man skrev:

det tappas paket överbinternet också.
vanliga protokoll är byggda för att skicka om det, men det påverkar hastigheten.
men tex streamad musik/bild så blir det hack i spelandet - därav buffring av innehållet för att motverka detta. sedan kan buffring användas för att kompensera dålig bandbredd också.

om paketen är 1000bitar stora så blir det 48*1000 som fick sändasom. normalt försumbart.
men det skall vara noll, annars är något inte 100% ok.

Tack alla som svarat.
Jag antar att jag får nöja mig som det är så länge, mendet kommer att visa sig när jag jobbar hemmifrån nästa gång och har ett långt tele möte... Ett tappat packet är nog ingen fara, bara det inte blir längre avbrott än nogon sekund så att man blir bortkopplad från mötet...

37

blir oftast ett "cirrp" i ljudet utan korrekt felhantering.

38

UPDATE:
Jag har en tid försökt få mitt E398 och min Tiny att fungera tillsammans och det har varit totalt omöjligt.
Det kopplar ner cirka 8-10 gånger om dagen utan förvarning och jag måste då koppla ner/koppla upp eller köra en restart på Tinyn.
Just nu sitter jag på mitt Huawei E1820 och det fungerar utan problem sedan 5-6 dagar tillbaka, inte ett enda avbrott.

Är det någonting jag kan göra eller bör jag börja leta efter en ersättare till min E398 eller min Tiny.
Att fortsätta använda E1820 är inte ett hållbart alternativ då jag bara kan utnyttja cirka 10mbit av min 30mbit uppkoppling, medan jag med E398 ligger på mellan 26-28mbit när det väl fungerar.

Tacksam för hjälp igen.

39

prova med 3g only på routern.

40

G-Man skrev:

prova med 3g only på routern.

Jag har testat 3G only, 3G prefered osv, allt förblir detsamma.

41

OHDAMNIMABEAR skrev:

UPDATE:
Jag har en tid försökt få mitt E398 och min Tiny att fungera tillsammans och det har varit totalt omöjligt.
Det kopplar ner cirka 8-10 gånger om dagen utan förvarning och jag måste då koppla ner/koppla upp eller köra en restart på Tinyn.
Just nu sitter jag på mitt Huawei E1820 och det fungerar utan problem sedan 5-6 dagar tillbaka, inte ett enda avbrott.

Är det någonting jag kan göra eller bör jag börja leta efter en ersättare till min E398 eller min Tiny.
Att fortsätta använda E1820 är inte ett hållbart alternativ då jag bara kan utnyttja cirka 10mbit av min 30mbit uppkoppling, medan jag med E398 ligger på mellan 26-28mbit när det väl fungerar.

Tacksam för hjälp igen.

Jag hade samma problem innan, det löste sig efter att jag rensat bort störningskällor runt Tinyn och E398.
Jag hade en linksys router, en basstation till trådlöstelefon och ett ADSL modem i samma skåp. (modemet stod uppe på skåpet).
Efter att jag stängt ner allt annat så tuffade det på...

42

nybom skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

UPDATE:

Tacksam för hjälp igen.

Jag hade samma problem innan, det löste sig efter att jag rensat bort störningskällor runt Tinyn och E398.
Jag hade en linksys router, en basstation till trådlöstelefon och ett ADSL modem i samma skåp. (modemet stod uppe på skåpet).
Efter att jag stängt ner allt annat så tuffade det på...

Hm, det låter rimligt men problemet är att jag inte har någonting i närheten av Tinyn.
Tinyn står bakom min tv, förlängningskabel till E398 som står cirka 2-3 meter bort i fönstret. (Har testat med och utan förlängning, samma problem hur jag än gör)
Jag har ingen hemtelefon, annan router/modem inkopplat alls. hmm

43 Senaste redigerad av OHDAMNIMABEAR (2012-07-11 16:55:09)

Idag gjorde jag ett nytt test, efter att ha kört med mitt E1820 felfritt i över en vecka nu så tänkte jag att jag skulle ta min 3 meters USB förlängare och öka avståndet mellan Tinyn och E398, sagt och gjort så är de nu minst fem meter ifrån varandra.
Det gick cirka 5 minuter innan jag behövde starta om Tinyn för att allting låste sig.

Så nu tänkte jag höra om det finns någon som kan rekommendera ett annat modem, för nu har jag tröttnat på detta.
Det bör klara över 30mbit då det är vad jag kan maxa med E398, några tips?

Tacksam för hjälp.

EDIT:
Eller bör jag fundera på en Dovado 4GR istället för en Tiny?

44

OHDAMNIMABEAR skrev:

Idag gjorde jag ett nytt test, efter att ha kört med mitt E1820 felfritt i över en vecka nu så tänkte jag att jag skulle ta min 3 meters USB förlängare och öka avståndet mellan Tinyn och E398, sagt och gjort så är de nu minst fem meter ifrån varandra.
Det gick cirka 5 minuter innan jag behövde starta om Tinyn för att allting låste sig.

Så nu tänkte jag höra om det finns någon som kan rekommendera ett annat modem, för nu har jag tröttnat på detta.

Tacksam för hjälp.

EDIT:

Tinyn ska ju klara ca 65-70Mbit/s via USBn - så att byta till en 4GR lär nog inte hjälpa.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

45

om e398 drar mer ström än vad routern/usb-porten ger så havererar anslutningen,
när detta kan uppstå är tex vid körning med höghastighet med ickeoptimal signal - modemet kan tex bli varmt som tecken på detta.

e398 är inte usb 2.0 kompatibelt till 100%, usb 2.0 nger max 500mAi strömförbrukning.

jag har tex kört med usb hubb med yttre strömmatning med gott resultat med e398 ( på flertal olika routermärken och modeller) a

den jag tycker är ok är biltemas där modemet monteras stående i hållaren, är även "billig".
har även åtgärdat störningar mellan wifi och modemet.

46

careface skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

Tacksam för hjälp.

EDIT:

Tinyn ska ju klara ca 65-70Mbit/s via USBn - så att byta till en 4GR lär nog inte hjälpa.

Glömde påpeka att det är min uppkoppling som är Telenor 32mbit, så det är därför jag bara maxar 32mbit.
Det jag tänkte på var om 4GR hade mindre problem med störningar än Tinyn.

47 Senaste redigerad av OHDAMNIMABEAR (2012-07-11 21:00:04)

G-Man skrev:

om e398 drar mer ström än vad routern/usb-porten ger så havererar anslutningen,
när detta kan uppstå är tex vid körning med höghastighet med ickeoptimal signal - modemet kan tex bli varmt som tecken på detta.

e398 är inte usb 2.0 kompatibelt till 100%, usb 2.0 nger max 500mAi strömförbrukning.

jag har tex kört med usb hubb med yttre strömmatning med gott resultat med e398 ( på flertal olika routermärken och modeller) a

den jag tycker är ok är biltemas där modemet monteras stående i hållaren, är även "billig".
har även åtgärdat störningar mellan wifi och modemet.

Åhå, modemet blir relativt varmt när jag kör måste jag säga, så det kan ju helt klart vara det som är problemet.
Jag har inget Biltema i närheten men något liknande bör ju finnas på andra "billighetsbutiker" såsom Jula eller Clas Ohlson.
Jag får köpa en sån och testa, tack för tipset!

Edit:
Exempelvis denna, http://www.netonnet.se/art/dator/kabel- … 7471.4200/
Eller http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … art-p68690
Är det bara att plugga in en kabel i baksidan som går vidare till Tinyn, sedan sätta modemet i en av portarna?

48

ja, men kolla att hubben har strömadapter dvs "powered usb hubb" typ

kolla att modemet stödjer rätt frekvenser, då det skiljer lite om man tex llåser upp modem och kör med annat sim/abg, bara en sidenote..
kör du enbart tex 3g så lås till 3g only i routern så blir det ev stabilare utan hubb.

49

G-Man skrev:

ja, men kolla att hubben har strömadapter dvs "powered usb hubb" typ

kolla att modemet stödjer rätt frekvenser, då det skiljer lite om man tex llåser upp modem och kör med annat sim/abg, bara en sidenote..
kör du enbart tex 3g så lås till 3g only i routern så blir det ev stabilare utan hubb.

Absolut!

Hur menar du då? Mitt e398 är låst till Telenor och jag har för mig att jag struntade i att låsa upp det när jag köpte det eftersom jag själv har Telenor.

50

har du telenor abg så är det vittslöst att låsaupp det, blir iaf låst igen om du uppdaterar fw i modemet vid senare tillfälle.

bara en sidenote, kanske hjälper någon annan även om det inte hjälper dig just nu.