Tråd: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!
Hejsan!
Skaffade Netgears nya router MBR 1310 med inbyggt SIM-kort via TRE för ett par månader sedan (...tror att den bara säljs genom TRE, i alla fall ger inte Netgear någon support på den utan de hänvisar till TRE...)
Routern funkar egentligen kanonbra med fin stabilitet etc. Har den i stugan med en D-Link webkamera ansluten via wlan (DCS 930-L). Jag har kommit åt kameran 100 % av de gångerna som jag testat! Både via iPhone-appen och via dator och webinloggning! Och det är många gånger som jag har testat under tiden som det hittills har rullat på! Väldigt nöjd så långt alltså!
Nu har jag monterat en Poynting riktantenn högt upp på TV-antennmasten för att få bättre mottagning på 3G nätet. Det innebar att routern åkte upp en våning för att kunna anslutas till antennen med så kort kabel som möjligt. Jag har genom mycket bra support från Loh Electronics, där antennen inköptes, samt även lite via Netgears support (något motsträvigt och med kommentarer typ "...det är TRE som har stoppat in sina grejer i den lådan, vi har ingen support på den..") lyckats klura ut att båda antennerna/antenningångarna som finns på routern är till 3G mottagningen ("Main antenna" och "AUX antenna")! Wlan-antennen/antennerna är inbyggda!
Tack vare routerns nya placering så behövde wlan förstärkas. Inga extra antenner kan alltså anslutas så lösningen fick bli en repeater. Det verkade vara det absolut bästa i vårt fall. TP-Link 901ND har fått bra omdömen, var billig och har ett inställningsläge för att jobba som bl.a. Repeater, så en sån fick det alltså bli!
Efter lite trassel med konfigurationen (grrrrr... den var ungefär 10.000 ggr. krångligare än routern att konfa! I alla fall för en endast normalintresserad användare som jag... fick ta till Youtube!!) så fick jag det hela att lira (tror jag - det är faktiskt lite svårt att veta vilken enhet man är uppkopplad mot... kan man kolla det?).
Men - det kvarstår 2 st problem!
1. Alla iOs-enheter, som t.ex. iPhones och iPad's tappar kontakten helt med nätverket när man slår på TP-Linken!
2. Detsamma gäller D-Link kameran! Men vanliga datorer verkar funka bra. Testade med både en PC laptop (Windows 7) och en MacBook! (Netgear routern och D-Link kameran är från start anslutna till varandra via "trycka-på-knappen-WEP-säkerhet".)
Finns det någon därute som har koll på både Netgear MBR1310 och/eller TP-Link WA901ND ihop med iOs-enheter? Eller bara är allmänt bra på att ge lite vägledning när det gäller att ställa in en Repeater!
Själv hittar jag inget tel.nr eller så till någon svensk support på TP-Link. Och faktum är att jag passade på att fråga Netgears support om MBR1310 skulle funka med andra repeatrar än Netgears egna, och det skulle inte vara något problem (och det hajar t.o.m. jag att det inte borde vara...!). Det fick därför bli den här forumdelen, är det helt galet så flytta inlägget bara. Sorry i så fall!
Jag tror kanske att det är något med säkerheten... Har ställt in TP-Link att jobba med WPA-PSK alt. WPA2-PSK samt angivit nätverkets SSID-lösenord. Kan man "connecta" de två routrarna med varandra genom WPA-knappen också eller...?
Jag kommer åt TP-Link via datorn (även direkt via wlan, efter att jag till slut lyckades konfigurera den med kabel...) Provade också att "pinga" den och allt verkar funka..!
Tacksam för all hjälp!
/Magnus