Det är vanligt att up-load går snabbare än down på 4 G. Jag ser ofta tio upp och fem ned med min 4G router men har inte haft riktigt stark signal att pröva mot annat än vid test i Vaxholm då jag fick 17-19 ned och tio upp. Nu är det så att det skiljer i modulationsmetod upp och ned så det kan vara något med firmware i förhållande till Telia som påverkar hastigheten ned.
Tyvärr är dina resultat vad jag förväntade mig efter att ha kollat E589 i Teliabutik. Med enbart inbyggda antenner så blir signalstyrkan för svag för hög fart. Redan en router med egna men utvändiga antenner som DRW923 eller AVM 6840 har betydligt bättre förutsättningar för hög fart och där har jag ändå fått rätt dålig fart i innerstan i Stockholm om signalen bara varit några pinnar.
Sedan tror jag också att det är ganska glest mellan masterna ännu även på 2600 MHz. Men mifin har ju dn fördelen att du kan pallra dig iväg till närheten av en mast - om du nu vet var den finns...
Om Telenor: enda möjligheten att veta är att testa. Fast då måste du öppna ett abonnemang som sedan snabbt kan avslutas om detinte utfaller till belåtenhet. Det är inte säkert att mifin är låst till Telia. Pröva att logga in från en dator, user admin pw admin adress 192.168.1.1
Det är olika inloggning från smartphone och dator med t ex internet explorer. Endast med datorn får man upp menyn där APN kan ställas in. Sä är det i alla fall på Huaweis 3G mifis.
Frågan om hur viss hårdvara och firmware funkar mot de olika 4G operatörerna är intressant och ännu föga belyst eftersom grejorna så ofta är låsta.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.