Jag köpte huaweis första 3G mifi. Den var oanvändbar och blev bara liggande. Däremot har den senare modellen e53C varit bra eftersom jag kan koppla in en extern antenn om signalstyrkan är dålig. Den är också smidig att använda, de få gånger en fickrouter funkar som man skulle önska.
Att tro att en liten ask i fickan kan ge bra uppkoppling var som helst är som att tro på snake oil. Det går alltid att hitta en plats där signalstyrkan är bra men det är ju inte så lätt när vi inte får veta var masterna finns. En gång fick jag åka två mil för att kunna beställa en flygbiljett oå nätet.
Det ska bli intressant att höra erfarenheterna av nya 4G mifin. Fönsterbord kommer kanske att bli dyrare. Men de som fallit offer för bondfångeri brukar ju inte vilja tala om det...
Huawei säljer inte direkt till slutkund. Företagsnamnet huaweimodems är vilseledande.
Ps är det inte mer ändamålsenligt att satsa på en 4G telefon som kan funka som hotspot? Just nu ligger jag i sängen och skriver på en ipad 3 uppkopplad via bluetooth mot en iphone som ligger vid fönstret 8 meter bort och har hygglig 3G signal. En E583c, en vololink 125 och en 4 G router finns med vid Stockholmsbesöket, men det funkar ju helt OK redan med iphone 3GS och simkortet satt i.
På ipad inne i rummet får jag bara Edge, utländskt kort så valfri operatör.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.