Tråd: Ändrade kontakter på DWR923
Jag provade först denna router i höstas, tillsammans med en Poynting antenn, denna måste anslutas via en adapter med hona i bägge ändarna då routern hade en hankontakt. Signalstyrkan låg på runt -70db med riktantenn, och -85db med glasspinnarna. Av olika orsaker , bla. kackig firmware och låg hastighet upp, returnerade jag den.
Nu I våras hade nätet utökats hemmavid och jag provade igen, nu med två antenner.
Signalstyrkan var nu extremt låg, trots att jag hade två antenner och var säker på rätt riktning mm. jag fick runt -88db men hyfsad hastighet upp (3mb upp mot tidigare 1mb). Dock bytte routern IP i princip varannan timme.
Igår lade jag tid på att justera riktning, ingen skillnad, Glasspinnarna gav fortfarande bättre signal. Dubbelkollade anslutningarna så att de satt åtrdragna ordentligt. Då upptäcker jag att min nya D-link har honkontakter istället mot hanar som tidigare, de har alltså bytt. Jag har allstå inte HAFT NÅGON ANLUTNING till riktantennerna! Pinsamt. Helt plötsligt har D-Link insett att man inte följt standard och bytt kontakt.
OK, bort med adapter och jackar in antennen direkt. Nu får jag -64dB Hurra!, 4G ger nu 25ner/9upp vilket är ett jättelyft! (Speciellt upp)