Tråd: Problem med Telenor och D-Link DWR-923
Hej!
För ett tag sen så hoppade vi på ett erbjudande och bytte ADSL mot 4G från Telenor.
Allt fungerade bra till en början och med hastigheter på 50-70 ner och 15-20 upp. Betydligt roligare det än 18/2 mbit för 469 kr/månad via teletråden...
Glädjen blev dock kortvarig! 4G slutade i princip bara att fungera efter någon månad.
Det märkliga är att man kommer in på Google och kan söka, och även ett fåtal andra sidor fungerar helt eller delvis. Men på de flesta så står det bara och tuggar tills "servern svarar inte" kommer upp.
Känns ju som ett typiskt DNS-fel, men det konstiga är att om man byter till 3G så fungerar allt normalt! Dock supersegt och det är så vi har kört ett par månader nu..
Det är lika på alla datorer här hemma, mobilerna och även på iPad'en som jag skriver det här på.
Har testat ändra på varenda inställning i DWR-923 och även återställt den till fabriksinställningarna två gånger. Har bra signalstyrka och senaste firmware enligt Telenor: 1.0.70.30
Men problemet är det samma: 3G fungerar, 4G fungerar inte på annat än ett fåtal sidor!
Någon teori om hur man ska kunna lösa problemet innan jag går 2:a ronden mot Tele(s)nor?
Har naturligtvis varit i kontakt med deras kundservice men det var inte mycket till hjälp då precis.
Killen jag pratade föreslog det samma som jag redan provat, d.v.s. återställning och ändra frekvenser m.m...
Efter över en timme i telefon och när vi hade testat allt igen så tyckte han att jag kunde ta med mig routern 10 mil söderut för att testa den mot en annan mast innan jag hörde av mig igen...