Avundsjuka..
Jag tycker det är konstigt att denna fråga är på tapeten, och varför Telia tagit upp denna. Det är ju inte IP-telefoni som är problemet, utan deras priser, vilket man hade hoppats de skulle inse så småningom. Men de kör fortfarande med skygglappar på, och försöker desperat på alla sätt få in pengar.
De gillar fortfarande inte att konsumenten fått möjlighet att välja vilken operatör man vill surfa med och vilken man vill ringa med, och detta retar dem.
Problemet kom när många sade upp sina fasta abonnemang och flyttade sina telefonnummer till IP-telefoni. Då Telia inte fick in de pengar de hade fått innan så började Telia fundera.. Att flytta tex mellan Tele2/Glocalnet/Alltele till Telia eller till annan telefonoperatör kostade inget extra, då Telia hade avtal sedan innan med dessa.
Men IP-telefoni var inte uppfunnen på denna tid då detta avtal skrevs, så Telia exkluderade dessa kunder och fortsatte skicka räkningar till dessa abonnenter under namnet Skanova (ett litet dotterbolag till Telia), med förklaringen att "vi äger kabeln som är nedgrävd till ditt hus, därför tar vi ut en extra avgift på 50-60:- i månaden"
Helt plötsligt kunde man inte konkurrera på samma villkor längre, och inte nog med det. Att portera ditt nummer till den nya operatören var näst intill gratis, men ångrade man sig och ville tillbaka till Telia fick man punga ut med 5-600:- + porteringskostnad
Därför när jag jobbade med IP-telefoni för 2-3 år sedan fick man alltid säga till kunder som funderade att portera sitt nummer till oss att först kolla med bredbandsleverantören att "de fortfarande kan leverera bredband till (kund) fast (kund) säger upp den fasta telefonin". Oftast kunde de det, men det fanns tillfällen där kund inte kollat, och Skanova helt enkelt klippt av kablarna, så kund var ursinnig.
Varför Telia nu gör detta med sitt egna bredband, att kräva pengar av de som använder IP-telefoni skulle jag vilja påstå endast ha med pengar att göra ingenting annat. Telia ligger lite illa till ekonomiskt och skyr inga medel att få in lite extra pengar.
Det är intressant att notera så fort det gäller pengar så har de inga problem med att fixa lösningar som hindrar olika program för att användas. Tänk om Telia kommer på att de kan använda samma teknik för att döda .torrent trafik exempel (Ryyser)