Tråd: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G
Jag behöver hjälp för jag tror jag blir galen snart.
Ända sedan jag och min sambo flyttade för snart ett år sedan har jag försökt få ett någorlunda bra internet här ute i skogen.
då vi bor för långt ifrån basstationen hos typ alla leverantörer så har vi fått nöjja oss med mobilt bredband.
Jag har testat olika modem och sätta upp modemet på olika sätt. hade 2mbit en gång vilket var WOW. men det höll sej bara tills jag stängde av datorn och startade den dagen efter. riktigt surt.
jag tröttnade och beställde en riktantenn. var överlycklig när den kom för jag trodde det skulle lösa alla våra problem. (kanske inte riktigt alla men internetet iallfall) vi skruvade upp den så högt upp på huset vi kunde under taket. kopplade in den och märker INGEN skillnad alls på surfhastigheten utan vi ligger på 0.04mbit/s ner och 1.23 mbit/s upp.
det konstiga är att jag märker stor skillnad i mobile partner på sändnings staplarna. (när jag har modemet kopplat direkt till datorn) där kan man ju även se vilket när det är den kopplat upp sej till. genom routern kan jag bara se % i sändning.
antennen gör så stor skillnad som från 1-2 staplar till 93% täckning (kommer ej i håg hur mångsa staplar det är)
i hspa nätet.
igår hade vi plockat ner antennen för att försöka hitta det absolut bästa hållet att rikta den åt. jag har tidigra ringt tele2 som sade att masten ligger ca 4km bort åt söder. så jag riktade den åt söder. då ser det ut som på bilden vilket gör mej väldigt fundersam
jag kan inte klura ut vad det är som kväver nätet då antennen antagligen gör stor skillnad men jag kan verkligen inte surfa.
just nu har jag 48% genom routern men mätresultatet är lika kasst.
vore väldigt tacksam för hjälp!