OK lite antennlära (hinner inte leta upp någon bra länk)
Optimera antennen för din sänding, mitt i bandet 453-458 Mhz. Väglängden (i luft) är 300/455,5=66 cm, blir ca 0,95 av det i praktiken, detta ger 62,5 cm. Grundantennen är en dipol på halva våglängden, ger 31 cm.
Alla antenner är varienter av dipolen. Den ska vara en halv våglängd lång och består i princip av två sammankopplade kvartsvågsspröt. En kvartsvåg är drygt 15 cm.
Din magnetfotsantenn är ett sk ground plane där ena sidan utgörs av en metallklump men hade kunnat utgöras av en vinkelställd metallyta med en större utbreding än en kvartsvåg från antennfästet. Jmf en fast monterad bilantenn där takplåten är jordplanet.
Det som sticker upp är kvartsvågssprötet. Om man förlänger kvartsvågssprötet på rätt sätt (känsligt) kan man ändra strålningsriktningen så att mer effdekt går ut vinkelrätt mot antennsprötet. Det är därför antennen är så lång istället för en kvartsvåg på 15 cm. De enklaste NMT antennerna är bara 15 cm.
För att det förlängda kvartsvågssprötet ska funka måste man sätta in en spole, dvs några varv, en bit upp. Genom spolen och längden fås anslutningen vid basen att uppfatta sprötet som en kvartsvåg långt och då blir impedansen den rätta, dvs 50 ohm.
Det är känsligt hur man kapar antennen, det finns en stencil med kapinstruktioner. Väljd mitten av sändningsbandet, det är det du vill optimera för. En sådant här spröt kallas kolinjärt. Du har alltså en kolinjär jordplansantenn med magnetfot. Klumpigt för ryggsäck. Har själv en sådan antenn och klumpfot. Massan behövs för att inte antennen ska välta på ett bilta under körning.
En ordinär dipol är ca 30 cm lång och också klumpig för ryggsäck. Sådana säljs. Har en.
Men jordplansantennen kan göras smidigare. Istället för klump i botten har du bara fyra kvartsvågsspröt som sticker ut och gärna ett koilinjärt spröt uppåt. Denna typ av kvartsvågsantenn såldes mkt på NMT tiden för 20 år sedan. Det är möjligt att du kan få tag i en sådan. Har ett par sådana.
Ebn dipol är mittmatad och det är jordplansantennen också, dvs i botten av sprötet. Men det går att göra en dipol som ser ändmatad ut. Då går koaxialkabeln upp isolerad till mitten och sedan finns det en hylsa nedåt som omsluter kabeln och utgör ena halvan av dipolen. Den andra halvan är i princip mittledaren av koaxÃalkabeln som fortsätter uppåt. Delarna är varsin kvartsvåg lång, hela antennen blir drygt 30 cm och kallas koaxial dipol. Under NMT 900 tiden var denna min bästa typ för rörligt bruk. Min Cityman 900 hade en koaxialkontakt (SMA) för antennen, tog man bort antennen kunde man snsluta en kabel. I änden på kablen satte jag Nokias koaxiala 900 antenn, upp med antennen i i toppen av ett fyra meter långt metspö av kolfiber. I andra änden av spöt hade jag tryckt in skaftet av et maskrosjärn. Lätt att plantera spöt varsomhels i naturen, på en gräsmatta osv. Fick sgs alltid kontakt, även på fjärran badstränder vilket behövdes för mitt företagande då.
Man behöver ju inget spö. Men det är en mycket bra idé att då upp antennen några meter, kanske med en lina slängd över en gren - eller bara genom att hänga antennn i en tråd från en gren eller något föremål. Du vill ju inte stå och hålla antennen. VAd gäller vikten av höjd, se min tråd om räckvidd. Det gäller också att komma upp i förhållande till dämpande vegetation.
Jag har en koaxial antenn för NMT 450. Den såldes avsedd att klämmas fast på överkanten av ett bilfönster. Märke Nokia. Fick mkt sämre resultat med den än med en jordplansantenn avsedd för bl a båt (edit: Det är en ändmantad halvvågsantenn, foto finns i senare inläggg. Hade ingen koaxial dipol)
En koaxial typ du kunde ta är båtantennen (kolinjär i glasfiberhöljde). Lite onödigt kraftig, men bara 33 cm lång. Säljs av Ice och Infoferenda. Du kan sedan ansluta en koaxialkabel på ett par meter. Eftersom grejorna är avsedda för fast och väderbesändig installation är det rätt grova grejor, inklusive kontakterna. PLus att du måste ha en pytteliten MCX-kontakt i D50 änden och en grov N-kontakt (tror jag) i antennänden. Passar inte på samma kabel.
Så för rörligt bruk utanför fordon/farkost behövs en lätt och effektiv antenn som kan hängas, slängas, placeras lite hur som helst. Enklast vore att göra en koaxial antenn med änden av en kabel. För enkelt för att finnas kommersiellt.
Det finns ett usenet form som enbart sysslar med antenner. Där kan dom lätt ge uppgifter på mått och steg för en bra och smidig antenn. Kan ställa frågan där, men inte nu för jag åker och seglar i Grekland och är borta i tre veckor.
Din frågeställning är ett bra exempel på det Ice net missar genom att inte ha ett eget forum. CDMa 450 skiljer sig så kraftigt från UMTS/3G att lekmän inte kan förstå hur de rätt ska kunna utnyttja bandets fina egenskaper för kommunikation under besvärliga förhållanden. ICe borde vidare ha mycket mer teknisk information för ev intresserade. Dom behöver ju få upp sin kundstock, se artiklar i Ny Teknik om den finansiella situationen.
Med tanke på de angivna måtten för en dipol för 450 är det uppenbart att antennen i en D50 är hopvecklad för att gå plats. Det går, men resultatet är en betydligt sämre verkningsgrad än en fullformatsantenn. Är det uppenbart för användaren av D50? Sedan vet vi inte hur kopplingen av en extern antenn sker, är det parallellt över den interna antennen. Då blir det missanpassning, såvida inte den interna antennen kopplas bort. PÅ routern skiftar man ju. Pga av detta är det inte säkert att en extern antenn på D50 ger fullt resultat - men en bra extern antenn ger förmodligen ändå bättre resultat än den interna.
Det finns eventuellt pyttesmå magnetforsantenner också. De finns för 900 i alla fall. Man kan också lätt göra en liten jordplansantenn, ev med kolinjärt spröt. Åtgerkommer med mått för en sådan.
PS jag tror snarare att ditt spröt är 57 cm långt. Är det 70 cm har du inte kapat det rätt. 70 cm är längden för 390 MHz enligt kapningslistan. Obs att man måste kapa rätt både ovan och under spolen. För 455 MHz och baserna 128, 1123, 1131 och 2500 och ANT är totallängden 570 cm och längden under spolen 117 mm. För magnetfotslkumpen är det 539 resp 84 mm eftersom det finns ca 30 mm extra längd i foten.
En mkt enkel antenn kunde göras av ditt spröt och fyra kvartsvågslånga metallspröt som sätts i ett litet fäste. Är 57 cm för långt kan du köra med en kvartsvåg uppåt också. Då blir hela antennen hoppackad drygt 15 cm lång. Den kolinjära har dock mer förstärkning vinkelrätt sprötet, skillnaden är flera dB och det kan nog D50 behöva ibland. Men man kan ju också skarva den kolinjära antennen på mitten och då blir den delade längden bara 30 cm. Återkommer.
Allt detta är för övrigt elelemäntar radioamatörkunskap, särskilt för dem som sysslar med 70 cm bandet på 432 MHz. Därför finns det lättillgänglig info.
MIn erfarenhet av och förråd av 450 antenner fick jag genom att använda ett analogt 450 nät som fanns i Belgien innan GSM kom igång. Körde ibland data över akustisk modem för den fasta linjen var för knastrig för modem. NU går allt igen med CDMA 450.
Kort svar på frågan, ja det är möjligt och lätt att fixa en kafébords- och promenad -antenn med längd under 40 cm.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.