1

Tråd: Problem med uppkoppling med 6.0.0 fw

Hej,

jag har haft min Tiny i snart ett år och den har funkat klockrent. Haft lite strul ibland med 4G kopplingen några få ggr men det har berott på Telia. När jag för några veckor sedan uppgradera till 6.0.0 så fick jag strax efteråt problem, modemet kopplade ned ofta. Kontaktade Telia, de sa att de inte har några problem här. Flyttade över modemet till laptopen och det fungerar utmärkt.

Har försökt analysera på olika sätt vad som kan vara fel. Jag har noterat att uppkopplingen håller sig uppe i flera timmar utan problem om jag tex sätter på Spotify. Detta fick mig att misstänka att något inte fungerar i Connection Tracker så slog av det, men hjälpte inte. Nu idag så testade jag lägga in ny 6.0.0 och därefter göra en Factory Reset för att vara hundra på att jag inte har några konstiga inställninger men trots det kopplas modemet ned!

Jag har ZTE 820D. Det jag först och främst upptäcker är att jag inte kommer ut på nätet(nu när jag skriver detta har jag modemet i laptopen och funkar perfekt). Men tittar jag på modemet ser jag att ofta när det är problem lyser modem dioden rött. Och det verkar som den hela tiden försöker koppla upp, för dioden blir grön en stund och sedan röd igen.

Enligt Telias mjukvara har jag firmware BD_ZTE_MF820DV1.0.0B12 i modemet.

Vad kan vara fel? Och vad kan jag göra?

2

Sv: Problem med uppkoppling med 6.0.0 fw

Intressant, jag har också det problemet, dock med Telenor. Mitt kopplar inte ner men får väldigt dålig dl hastighet samt extremt höga svarstider, upp emot 500ms. Sefan plötsligt fungerar det igen. Pingar www.sunet.se 1gång per sekund och loggar misslyckade ping. Felet har visat sig bestå i några timmar för att sedan släppa. Har nu nedgraderat till fg version för att se om problemet försvinner.

3

Senaste firmware till ZTE hittar du här:  http://www.telia.se/privat/support/mobi … demorouter

4

Sedan jag nedgraderade Tinyns firmware till fg version har den endast misslyckats pinga www.sunet.se 15 gånger på ett dygn! Det var vad den gjorde på 1 minut förut! Hyffsad förbättring m.ao.
Återstår att se om det endast är slumpen, eller om det har något med version 6.x.x att göra

5

Vet inte om detta är relaterat, men jag installerade 6.0.0 i förrgår med hopp om att "bridge-mode" skulle ge ännu bättre throughput. Bakom Tiny:n har jag en DIR-825 med dd-wrt.
Omedelbart efter uppgraderingen och omställningen till BM (BridgeMode) så var allt frid och fröjd. Bra fart, men ingen tydlig förbättring. Ingen försämring heller, så jag tänkte jag låter det vara...

Igår får jag rapport från en upprörd användare (min fru) som säger att vi saknat internet hela dagen.
Jag provar att starta om D-linken, men det enda det resulterar i är att den tappar DHCP-inställningarna och får/tar inte till sig ny IP från Dovadon. Ansluter jag PC:n så får jag extern Telia-IP direkt... Har nu provat tusen och en installningar, men insett att jag får det bara att funka om jag går tillbaka till gammal herderlig NAT.

Om någon har liknande erfaranhet, eller något bra tips får gärna dela med sig!