1

Tråd: Signalstyrka

jag har en dovado 4GR och modem huawei e398.
Har placerat router och modem där jag har bäst signal med laptopen inkopplad. Får signalstyrka på ca90-99% med telenor 32 mbit 3g abonnemang.
Men när jag kopplar in routern, och kollar på signalstyrkan på startsidan för routern, så säger den bara ca 45% signal. Med bredbandskollen kommer jag upp i ca 18-20mbit/sek.
Men ibland, ca 1 ggr/timme så stoppar allt, tar väl ca 1-3min sedan är det igång igen.

Någon som vet vad det bekymmret kan vara, samt varför signalstyrkan skiljer sig från installerad i datorn eller i routern?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: Signalstyrka

Har du usb skarv mellan router och e398 ?

3

G-Man skrev:

Har du usb skarv mellan router och e398 ?

jag har en usbkabel mellan router och modem.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

4

Jag har exakt samma problem men min hamnar på ca 58% efter att ha haft mellan 96-99% direkt i datorn hmm

5

samma här med router  men nästan full med programvaran i dator??? knepigt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Tittar man på den programvaran som medföljer modemet så har man nästan alltid en väldigt hög signalstyrka, kollar man i windows på 3g-4g anslutningen så är den betydligt lägre ungefär som i routern.
Min slutsats är att programvaran i modemet är en glädjemätare medan den i windows och routern är mer rättvis.