1 Senaste redigerad av perlan44 (2012-05-01 17:35:25)

Tråd: Låg signal Tiny

Jag har endast 35% signal enl Tiny'n, men när jag stoppar E398modemet direkt i PC'n säger Telrnors prgm att jag har mellan 92-99% signalstyrka?! Vad är det jag har missat? Jag tycker mig läst i ngt inlägg atty Dovadon gör en beräkning på något klurigt sätt, men jag kan inte hitta den infon längre.

2

Sv: Låg signal Tiny

Jag har upplevt samma fenomen. Mätaren i Windows 7 visar Fair/Poor och Bredbandsbolagets Mobile Partner visar 90-95%
Tror att Telenors/Bredbandsbolagets program är en glädjemätare.

3

perlan44 skrev:

Jag har endast 35% signal enl Tiny'n, men när jag stoppar E398modemet direkt i PC'n säger Telrnors prgm att jag har mellan 92-99% signalstyrka?! Vad är det jag har missat? Jag tycker mig läst i ngt inlägg atty Dovadon gör en beräkning på något klurigt sätt, men jag kan inte hitta den infon längre.

Är det någon skillnad i överföringshastighet vid de de olika driftsfallen?

Har Du mätt med exempelvis Bredbandskollen (www.bredbandskollen.se)?

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

4

Vissa visar antennsignal, andra signalkvalitet.

5

QZGBT5 skrev:
perlan44 skrev:

Är det någon skillnad i överföringshastighet vid de de olika driftsfallen?

Har Du mätt med exempelvis Bredbandskollen (www.bredbandskollen.se)?

/Bengt

Faktum är att jag monterat en extra poynting riktantenn (horisentellt) sedan ett tag, nu ligger signalstyrkan på runt 90%

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-18 07:51:50)

G-Man skrev:

Vissa visar antennsignal, andra signalkvalitet.

Och alla borde visa båda.

Fr a är det knepigt om man inte vet om det är signalnivå eller dekoderbarhet som visas. Jag trodde pinnar alltid var signalnivå och att procenten bara är ett annat sätt att ange signalnivå, vilken av de parametrarna det nu må vara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.