Tråd: Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning?
Jag har kört en Dovado 4GR med ett 3G modem (Huawei E1750) som internetanslutning i stugan, som ligger 300 km bort, under ett par år.
Under tiden jag inte utnyttjar stugan har jag övervakning och styrning via routern (Axis kamera och Tellstick för styrning av lampor, värme, avfuktare etc).
Dovado 4GR är en "rolig" router med många funktioner som är helt rätt för denna tillämpning men tyvärr känns det inte som att den räcker hela vägen - STABILITET SAKNAS.
Efter ett stort antal Firmware (FW) uppdateringar kan jag sammanfatta läget:
- det kommer en ganska jämn ström med FW uppdateringar en del funktioner tillkommer men stabiliteten är alltid fortsatt låg, (främst känns detta som ett sätt för Dovado att få stöd för fler modem för att kunna fortsätta sälja routern vilket ju är helt OK)
- WLAN är instabilt när man är på plats och kräver i princip dagliga omstarter (ca 5-6 WLAN klienter, flera iOS och Mac OS)
- routern hänger sig även på "3G sidan", Connection Tracker hjälper men den visar ju också på problemen, normalt startar routern om dagligen
För att någorlunda avhjälpa instabiliteten kör jag med en timer i eluttaget som startar om routern (och 3G modemet) med jämna mellanrum (minst en gång per dygn).
Detta har gjort att "det funkar", men inte mer, att använda Dovado 4GR för fjärrövervakning. Jag har trots detta fått be grannar att vidta åtgärder för att komma igång efter hängningar.
Just nu har jag problem med att routern själv skickar och tar emot ca 50 MB/timme trots att den bara är igång (se annan tråd: http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=4425). Jag har försökt stänga av alla funktioner och spärra möjligheten för yttre klienter att logga in.
Lösningen är enligt Dovado som vanligt att göra reset och installera om, utöver att detta är tidskrävande och störande så fungerar det inte på distans...
Ett ytterligare problem är att det fullständigt saknas möjlighet att felsöka eftersom Dovado väljer att inte tillhandahålla någon logg-information till användaren.
Till nästa uppdatering önskar jag mig EN funktion: STABILITET!
(Och kanske en logg eftersom jag inte riktigt tror på att den första önskan kommer att uppfyllas.) :-)