Intressant fråga.
Enligt Net1:s egna hemsidor för företag erbjuder man nu:
[*][/*]abb som innebär automatisk återstart av modem vid förlorad nätförbindelse
[*][/*]modem som meddelar status
[*][/*]verktyg (programvara) för att se mobilnätets status i realtid.
Man erbjuder också möjlighet att ge trafiken från enskilda eller aggregerade abonnemang prioritet i nätet (via nätverkets interna radioresursfördelningsmekanism) och "abonnemang som ges exklusiv access till en radiostation, d v s all annan trafik spärras helt (under extrema betingelser").
I vad mån en sådan exklusiv trafikprioritering kan blockera för andra kunder beror naturligtvis på vilken bandbredd/kapacitet abbet har/kräver men bara det faktum att man erbjuder möjlighet till spärr för all annan trafik (i aktuell stationssektor eller rent av samtliga) i extremsituationer talar för att andra då blir utestängda från trafik. Sedan är det naturligtvis frågan vad en extremsituation innebär. Jag kan tänka mig att t.ex Vattenfalls styrning och kontroll av kraftverk kan ha behova av sådan prioritet vid kraftiga oväder och/eller samtidig och omfattande oprioriterad ("nöjestrafik").
Ett annat intressant exempel är FEAB (Falbygdens Energi AB) som försett sina montörer med hjälmkameror och -mik för realtidskommunikation över Net1:s nät till central vid reparationsarbeten. Vid omfattande strömbortfall och övrig hög belastning av aktuella delar av Net1:s nät (fr.a basstationen vid Ålleberg/Falköping) torde högsta prioritet (och ev. bortkoppling av övriga abonnenter) kanske kunna behövas. I själva verket blev jag väldigt nyfiken då jag under den gångna hösten såg att just denna glesbygdsbas (140 metersmast) plötsligt hade fått sin tredje carrier tänd. Förklaringen var säkert avtalet med Falbygdens Energi och det därav följande kravet på högsta trafikprioritering i krissituationer. Gissar f.ö. (har inte hunnit kolla vid personligt besök vid basen ännu) att den (senast då) också försetts med en reservdiesel.
Vad gäller DO advanced tror inte heller jag att Net1 inplementerat detta i sitt nät men möjligheten är ändå intressant.
Än mer intressant är kanske att AINMT Holdings (Net1:s moderbolag) nyligen träffat avtal med Telefonica att bygga ett LTE-nät för 450 i Brasilien. Gissningsvis en försmak (pilotnät ?) av vad som blir nästa steg här hemma. Enligt en färsk PTS-utredning om höghastighetsbredband i Sverige förbereder sig även Net1 för LTE i Sverige. Frågan är dock om denna godbit kommer direkt (så småningom m.h.t. de nyligen gjorda stora investeringarna i rev. B) eller vi först får smaka på frukterna av den sista hårdvaruuppgraderingen i baserna som ökar den teoretiska nedlänken från 9,3 till 14,7 ?
HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810