Hej perlan44
Det där är väldigt bra nuffror du får.. Tvivlar om du kan få mycket bättre. Att ligga mellan 23-24Mbit ned på Telenors 32Mbit 3G nät får väl ses som mer eller mindre optimalt. Intressant att du har så dålig upp hastighet när du har så bra ned hastighet. Men det kanske inte spelar någon större roll..
Att du inte kommer högre när du tankar ned en fil beror på ett fenomen kallat Trafficshaping.
Att tala i klartext. Operatören prioriterar ned viss typ av trafik som de inte vill ha i nätet, och sätter en hastighetslimit på den. Typ mellan 375Kb/sek - 500kb/sek (typ FTP, Torrent och andra tjänster som tar stor bandbredd) och prioriterar upp saker med som gynnar dem ex. Bredbandskollen / Speedtest, som har fri hastighet. Detta får inte kunderna reda på tyvärr när de köper sina grejjer. Det är nog många då som hade backat redan där.
Så du skaffade en "Julgran" till sist.. Hehehe!
Jag skulle kunna rekommendera dig att köpa en dyrare antenn / kabel, men vinsten i UL/DL blir minimal, och om sanningen skall fram inget jag skulle rekommendera, då det inte är speciellt seriöst.
Det finns olika tekniker, du skulle kunna använda dig av för att krama ur den sista kilobiten, Men ingenting jag rekommenderar i detta fall då det snabbt kostar mer än det smakar.
Jag vet att man ofta stångar sig blind på saker.. Själv har jag en sådan där "Julgran" och är nöjd med den, men allt kan ju bli mycket bättre. Det är ibland bra att man har kontakt med seriösa säljare som är mer mån av att saker blir bra än att bara sälja saker.
Ta exemplet med antennkabel. Gick och funderade på att byta kabel för att få ytterligare 2dB ifrån min "julgran", men säljaren i detta fallet stoppade mig och berättade för mig att i mitt fall skulle jag slänga pengarna i sjön då jag inte skulle märka någon märkbar skillnad, då jag redan har full mottagning på mitt modem.