Devolo wireless extender kommer väl med en annan devolo-enhet som man matar inlan-trafiken i med ethernet. Prova att ansluta den enheten direkt till datorn och kör arp -a men även netstat.
Min erfarenhet är att de här bryggkopplade enheterna inte upptäcks vid scanning. Enligt devolo sker överföringen på elnätet med udp men det vet jag inte om det spelar någon roll. Även andra bryggkopplade enheter kan vara dolda, så restade jag en dlink miniaccess point i ap client läge. Den funkade och plockade upp det trådlösa nätverket till laptop ansluten till lan-kontakten. Men sedan jag ändrat miniap'ns ip adress från statisk till dhcp så gick den inte att hitta med ping eller browser tots att den fortsatte att fungera som ap client. Det enda ställe den kunnat få dhcp från var från huvudroutern i nätverket men där fanns den inte med som dhcp client. Cmd arp- a visade ett par adresser som försvann om miniap'n kopplade bort från kabeln, men de adresserna låg inte i datorns inställda ip range. det är möjligt att enheten går in i något slags defaultläge där den släpper igenom allt.
Mina två icke wifi-devoloenheter som ligger i linan från routern i garaget går inte heller att upptäcka med scan eller de kommandon jag prövat.
PS lägger in en bra länk om arp poisoning hacker teknik jag fann
http://www.watchguard.com/infocenter/ed … 135324.asp
Bästa sättet att hitta enheter på nätet som en ip+ mac scanner inte hittar torde vara att använda en bra arp scanner, men där har jag noll erfarenhet. Hittade ingen lämplig vid en snabb sökning. Colasofts scanner hittade vare sig accesspunkter eller devoloenheter vid test. för ipad/iphone finns iNet scanner som är billig och hittar även accesspunkter men inte devoloenheter eller den miniap som jag beskrev. Detta trotsa att ipad anslöt via en egen accesspunkt och hittar allt annat inom nätet.
Det är kanske så att devoloenheterna inte släpper ifrån sig någon info vid arp förfrågan eftersom de inte ska addresseras i sig och då finns de inte med i arp -a tablån. Ren gissning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.