Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.
jag får det inte att funka med något av dom där kommandona. det händer ingenting när jag skriver in dom
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Allmänt » Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
jag får det inte att funka med något av dom där kommandona. det händer ingenting när jag skriver in dom
måste skrivas in SÅ HÄR, dvs med capslock.
om du skriver AT
får du Ok som svar då?
sedan vart skriver du in dom?
måste skrivas in SÅ HÄR, dvs med capslock.
om du skriver AT
får du Ok som svar då?sedan vart skriver du in dom?
då får jag " /bin/sh: eval: line 1: AT: not found" som svar
jag skriver i dd wrt i commands under fliken administration.
jag dök på ett annat problem efter ett litet ström avbrott så fick jag inte fart på internet igen fören jag testade annsluta modemet vi en spänningsatt usbhub in i en laptop och annsluta via den och utan att bryta strömmen till modemet sätta in den i routern igen då funkade det. går det att få det att funka utan att göra så ?
at måste göras via en serial app, tex i terminal programmet i windows (antar du har det)
du kan lägga in at kommandon i skriptfilerna på wrt, men det är inte helt enkelt.
vissa wrt har ruta för egna at kommandon för init på modemet.
tex skulle atz vara ok start (vissa modem hamnar i hongkong läge då och blir obrukbara tills ominställda till se) sedan de egna inställningarna om den klarar flera rader osv.
det är risk att bricka modemet om man juxxar med förmycket med at kommandon.
har du offer modem, så kan man prova tills det blir ok/nöjd.
ibland finns lämpliga at kommandon i windows programmet för korrekta inställningar.
kontentan är, gör inga at kommandon utan att veta vad det blir - you been warned !
då även atz kan skapa problem
funkade det inte att klicka ConnecT i wrt ?
eller hittade wrt inte modemet?
tror att den hittade modemet men när jag klickade på connect så hände ingenting
startade du om routern helt, power off + usb power off
japp allt va strömlöst för en stund
men startade du om allt efter att strömmen kom tillbaka.
ibland får man göra det flera gånger för allt skall hamna i sync igen.
när det blir avbrott brukar den komma och gå ett par gånger vilket brukar skapa problem för datorer.
skulle starkt rekommendera en ups om du avser avända det utan översyn.
sedan funkar anslutningen även om det blir avbrott någon timme.
Någon som testat multi/dual wan på dd-wrt maskin?
Såg att man kunde lägga in konf för det men har inte testat själv en.
Dvs man kan använda flera internetlinor samtidigt för appar som stödjer flera trådar.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Du … ualization
http://www.iam-clan.com/feedback/how-to … ng-router/
http://www.youtube.com/watch?v=nG0pgaWXNVs
http://www.darkhawk.net/dd-wrt/scripts/
nej, men skulle kunna ge intressanta fördelar på b2
nej, men skulle kunna ge intressanta fördelar på b2
Exakt de jag vill komma åt
Tänkte nått sånt här då så man får behålla tjänsterna som ip-tv och tele.
ja, är något liknande jag har på b2 sedan 90talet
why do we spraked de storbritannianzi un daz bildez with das mосква bakrund
jag har nu hållt på och trixat lite lite med modemet men dom kommandona du hade g-man verkar inte funka på e398 men jag har hittat några andra som funkar bättre men har ännu inte fått routern att ansluta om jag inte ansluter i en dator först. så det får nog va så tills vidare. det känns inte som att dd-wrt funkar riktigt som det ska på WNDR3700v2 hoppas det kommer en version snart som funkar bättre.
- Slutade det funka i samband med att strömmen åkte, och funkade innan ?
- vad säger wrt om modemet om duhar power off på allt och startar wrt med modemet direkt i usb porten?
ser den modemet?
connect knappen resulterar i vad händer/skriver i loggen?
- Slutade det funka i samband med att strömmen åkte, och funkade innan ?
- vad säger wrt om modemet om duhar power off på allt och startar wrt med modemet direkt i usb porten?
ser den modemet?
connect knappen resulterar i vad händer/skriver i loggen?
det har nog aldrig funkat som det ska första gången jag kopplade in modemet i routern så så hade det ju suttit i mitt 4gr och jag flyttade usbkabeln utan att bryta spänningen till modemet så det va väl därför det funkade då.
ja jag tror att den ser modemet. om går in och kollar under usb fliken så finns det där.
jag ska testa med modemet direkt i routern och se vad som händer då.
har inte så mycke tid för tillfället bara är ganska nöjd över att det funkar så bra som det gör. min sambo har börjat gnälla lite och tycker att jag har lagt lite mycke tid på bredbandet och det kanske man kan hålla med om ;-)
fungerar modemets signalstatus för dig i dd-wrt ? för mig ligger den ständigt på -40 DBm även om inte modemet är inkopplat.
skrivner/kopiera fw # och hårvaru #
kolla mot wrt webb om modemet stöds, troligen skillnad ev beroende på revideringar, sedan är stödet lite beroende på modell av wrt samt version.
använder du 3G eller 4G läget?
har du rätt init/dial string vald, finns flera
skrivner/kopiera fw # och hårvaru #
kolla mot wrt webb om modemet stöds, troligen skillnad ev beroende på revideringar, sedan är stödet lite beroende på modell av wrt samt version.använder du 3G eller 4G läget?
har du rätt init/dial string vald, finns flera
har provat 2 olika e398 ver:a och ver:c samma problem med båda. dom ska stödas av den senaste dd-wrt men versionen till wndr3700v2 värkar ju inte vara riktigt ok.
det är ju också ett problem det ända läget jag kan använda är "auto 2g/3g" 4g finns inte som alternativ och väljer jag något annat så hoppar den tillbaka på "auto 2g/3g" när jag valt save eller apply settings.
har tills vidare satt tillbaka min 4gr och internet känns på en gång segare sämre ping och sämre hastighet så det finns helt klart stor potential hos wndr 3700 och dd-wrt.
vad har du för wrt ?
provat andra wrt ?
(därför benämner det som wrt endast)
dd wrt is one of many
CISCO LINK SYS E4200
NETGEAR WNDR3700 <- snabbast, bra för usb modem och vpn.
CISCO LINK SYS E3000
ASUS RT-N16 <- mycket minne
TP-LINK TL-WR1043ND <- söligast
NETGEAR WNR3500L <- prisvärd ca 500:- gediget wrt stöd ( ej att förväxla med v2 som ser lika ut)
bäst av dom N16 och 3700 i mitt tycke, den ena har snabbare cpu och den andra massor med mer minne
i övrigt är dom likvärdiga alla i listan på för wrt betydande punkter.
wnr3500L är "prisvärd, men med sämre wifi räckvidd pga interna antenner, går att bygga om för yttre"
wnr3500v2 har 128mb minne istället för 8mb som på L, men med sämre wrt stöd för äldre wrt.
N16 har snabbare cpu och yttre antenner, betydligt dyrare, med opraktiskt format av överkörd groda typ dvs ej stående.
om jag nu ska yttra mig om routrar
dvs minst 8Mb flash samt usb port är mini kravet.
sedan en router som kostar 2000:- känns overkill, då en gammal dator funkar minst lika bra / bättre med vanlig linux.
Fick lite prestandaproblem på WiFi nätet efter allt labbande.
Försökte få den att köra i 300Mbit/s 802.11n men den ville bara ansluta på 54Mbit/s 802.11g.
Fick ut ca: 10/10 bara så nått knas hade det blivit, förökte forcera N läge och 40MHz mm men det ställde bara till det mer.
Så lösningen var 30/30/30 resett och börja om från början samt inställningarna nedan:
Nu när jag testar bredbandskollen över wifi så får jag ut 73/15Mbit/s.
Nu dessa inställningar på wifi:
2.4GHz
Wireless Network Mode: NG-Mixed
Channel Width: Turbo (40MHz) "måste sparas i "ng-mixed" läge för att visa turbo läge
Antenna Gain: 3 dBi
5GHz
Wireless Network Mode: NA-Mixed
Channel Width: Turbo (40MHz) "måste sparas i "na-mixed" läge för att visa turbo läge
Antenna Gain: 4 dBi
spara, commit, reboot brukar vara bra
Jahg, kör med enbart N på wrt, inga G är välkommna, går som tåget.. (tveksam jämförelse iofs)
ja wrt är inte på långa vägar bugg fritt, ofta havererar saker som funkade innan när man laddar en ny version.
ligger man på bleeding edge så blöder det ...
samma/liknande problem på wrt som det varigt med dovado 4gr tidigare. wifi strul.
5ghz är ganska nytt, samma med ´300mbit
vill man ha hög bandbredd så är org fw bättre/snabbare, helt klart mer optimerad.
det trista med alla routrar är dom söliga cpu dom har även top end routrarna, jag menar en gammal trött cpu på400mhz är klent när routern kostar 1500:- när en gammal dator som är 15år klår dom.
Grattis, till telia som fick den fina lila loggan uppfläkt på nyheterna hehe. undrar om aktien sjunker ännu mer nu.
vad har du för wrt ?
provat andra wrt ?
(därför benämner det som wrt endast)
dd wrt is one of manyCISCO LINK SYS E4200
NETGEAR WNDR3700 <- snabbast, bra för usb modem och vpn.
CISCO LINK SYS E3000
ASUS RT-N16 <- mycket minne
TP-LINK TL-WR1043ND <- söligast
NETGEAR WNR3500L <- prisvärd ca 500:- gediget wrt stöd ( ej att förväxla med v2 som ser lika ut)bäst av dom N16 och 3700 i mitt tycke, den ena har snabbare cpu och den andra massor med mer minne
i övrigt är dom likvärdiga alla i listan på för wrt betydande punkter.
wnr3500L är "prisvärd, men med sämre wifi räckvidd pga interna antenner, går att bygga om för yttre"
wnr3500v2 har 128mb minne istället för 8mb som på L, men med sämre wrt stöd för äldre wrt.
N16 har snabbare cpu och yttre antenner, betydligt dyrare, med opraktiskt format av överkörd groda typ dvs ej stående.om jag nu ska yttra mig om routrar
dvs minst 8Mb flash samt usb port är mini kravet.sedan en router som kostar 2000:- känns overkill, då en gammal dator funkar minst lika bra / bättre med vanlig linux.
nu har jag fått det att funka ok.
dels så har jag hittat ett kommando som man stänger av cd och minneskortläsare och aktiverar ndis som jag lagt in i e398 via windows. och sedan har jag lagt in följande kommando
echo "12d1 1506" > /sys/bus/usb-serial/drivers/option1/new_id
sleep 20
usb_modeswitch -v 12d1 -p 1505 -V 12d1 -P 1506 -M "55534243123456780000000000000011062000000100000000000000000000" -n 1 -W
sleep 30
nvram set 3gdata=/dev/usb/tts/0
i startup i dd-wrt.
funkade på en gång så nu har jag en router som startar upp snabbt kopplar upp snabbt mot internet och har snabbare uppkoppling än med 4gr så för min del så känns det som att den lätt spöar 4gr.
ja CD måste stängas av på samtliga modem i princip, enligt min notering längre upp, antog du redan utfört det.
behövdes verkligen modeswitch för dig?
lite info om kommandot:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=151748
jag har inte behövt det så..
ja CD måste stängas av på samtliga modem i princip, enligt min notering längre upp, antog du redan utfört det.
behövdes verkligen modeswitch för dig?
lite info om kommandot:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=151748jag har inte behövt det så..
just nu kör jag med mode switch på ett e398 som jag inte har stängt av cd på och det funkar som det ska än så länge.
har däremot inte fått det att fungera med att avaktivera cd men jag har nog inte testat det komandot som fanns i tråden du länkade till ska prova det nån dag
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Allmänt » Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.