Tråd: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz
Alltsedan Telenor började använda sig av 900 MHz-bandet har jag ett stort problem, nämligen att hastigheten fallit från 50-60 Mbit/s till 15 Mbit/s. Först trodde jag att de ströp min hastighet på något sätt. Efter att ha stoppat in SIM-kortet i T-Mobile-E398:an som saknar 900 MHz och då återfått mina 60 Mbit/s kan jag konstatera att problemet ligger i att modemet väljer de frekvenser som är starkast oavsett om det ger en sämre hastighet. 4 pinnar på 2600 MHz och 60 Mbit/s ersätts då av 5 pinnar på 900 MHz och sunkiga 15 Mbit/s. Jag vill helst inte använda T-Mobilepinnen eftersom jag då får köpa nya antennadaptrar och konfigurera om en annan burk.
Det jag har hört är att Huaweis Mobile Partner i orginalutförande låter en välja vilket band som ska användas. Stämmer detta och går det i sådant fall att få tag på orginalversionen? Telenor har visat sig ganska "oförstående" och det är ju klart att om de kan tvinga in en massa användare som betalar för full fart in i ett nät som ger dem bråkdelen så spar de kapacitet. Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa.