Tråd: Firmware 6.0.0 (TINY stödjer nu Bridge Mode!)
http://www.dovado.com/firmware (version 6.0.0)
http://www.dovado.com/bridge (Läs om Bridge Mode)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Firmware 6.0.0 (TINY stödjer nu Bridge Mode!)
Du måste logga in eller registrera för att svara
http://www.dovado.com/firmware (version 6.0.0)
http://www.dovado.com/bridge (Läs om Bridge Mode)
Förstod inte riktigt informationen på länken ovan.
Kan man bara ansluta en enhet till routern åt gången om man kör i bridge mode?
1 IP = 1 enhet
Man kan väl säga att bridge mode är i första hand för dem som av en eller annan anledning vill sätta en ytterligare router bakom Dovado-routern. Alltså använda Dovado-routern som ett rent modem.
hej.
man kan alltså ha 4gr som 4g router för att ha en 3g router som man kör trådlöst på (ifall nu det trådlösa strular på 4gr) bakom men ändå ha 4g ...... ehh någon som fattade detta :hehehe
fast kanske 4gr blir stabilare nu än med tidigare firmware så man slipper router bakom
Bridge Mode är gjord för kunder som vill använda sina befintliga brandväggar/routrar och vill slippa köra trafiken genom dubbel-NAT.
Grymt! Måste genast prova!
Prövade med att sätta min Tiny (med ett Huawei 398 modem) i bridge mode (till Asus RT-N66U) och hastigheten dök genast från 60/25 till 9/9 Mb/s dock sjönk ping-tiden till 5-20 ms från 18-35 ms. Någon med samma erfarenhet?
Hastigheten tycker jag bara borde bara blivit högre om något...
OK, tänker lite högt nu:
- Finns det nånstans i Asus menyn där man kan kolla WAN interfacet? 9/9Mbps = 10Mbps interface.
- Är WLAN avstängt på TINY'n?
- Mäter du hastigheten med Ethernet kabel eller WLAN?
- Ifall du använder Ethernet kabel, kan du kolla om det står 10Mbps på datorns Ethernet interface?
Tack
Hej, Sam
Jag undrar om portarna går o styra från den andra routern som är kopplad in i tiny under bridge mode ?
Bra fråga.
Det gäller att verifiera med datorn först.
Resultat efter test är att detta funkar klockrent. Har testat med ett T2 4G abonnemang hela förmiddagen och kontinuerligt pingat www.sunet.se med 0% packet loss, från en dator bakom en pfsense router vi haft annan ISP på förrut. Bra hastighet är det också
Blev dock varse om att Tele2 använder macadresslåsning, testade bryggan i datorn först och det funka. Bytte sedan till routern och det hände inte ett smack. Satte om mac-adressen på routern till samma som datorn hade så hoppa det igång på ett litet kick.
Bra jobbat med bridge mode, tack för det
@Sam
Ja, vad säger man...uppdaterade min ASUS router ikväll och efter det har jag mina normala hastigheter igen. Finns väl en viss risk att det var som Du sa att porten hade låst sig på 10Mb/s (gjorde ingen omstart på ASUS routern efter det att jag satt Tinyn i Bridge mode...däremot flera omstarter av Tinyn).
1) Starta upp DOVADO i Bridge Mode och låt den först koppla upp mot Internet.
2) Koppla in och sätt igång ASUS routern bakom DOVADO.
Det är EXAKT SAMMA procedure man skulle köra med ett ADSL modem (ej ADSL router) eftersom det handlar just om att den enda IP addressen som ges av din operatör blir temporärt bunden till första MAC addressen som fångar den. MAC Addressen i det här fallet blir WAN porten på ASUSen.
DET är så Bridge Mode fungerar.
Så hade jag nästan gjort (men bara en mjukvaruomstart av ASUS routern) och felet är som sagt numera borta. Troligen så var det fel handskakningen (eller hur det fungerar när ethernet hastigheten sätts) mellan ASUS routern och Tinyn efter att jag satt Tinyn i bridged mode vilket avhjälptes med att jag gjorde en powercykling efter uppdatering av routern.
Kan man sätta Tinyn med firmware 6.0.0 på att göra modemet strömlöst en gång per dygn typ? Jag måste 'cycla' mitt modem då och då för att den tappar hastighet. Vore skönt om det gjordes av sig själv vid 05-snåret eller dylikt automatiskt kanske.
Yup!
Om det är så att du vill byta ut utrustningen bakom DOVADO:n, då måste du stänga av den först och sätta igång, låt den koppla upp, osv innan du kopplar in nästa utrustningen bakom den (t.ex en dator, router, spelkonsol etc).
Det handlar om MAC + IP bindningar, och hur länge DHCP servern i mobila nätet erhåller parningen mellan varje MAC och IP address.
Min Zyxel Zywall 2 plus får ikke nogen IP-adresse fra Dovado TINY med firmware 6.0 i bridge mode.
Det virker fint når Dovado TINY i bridge mode er tilsluttet min notebook.
Min Zyxel Zywall 2 plus får ikke nogen IP-adresse fra Dovado TINY med firmware 6.0 i bridge mode.
har du låtit tiny starta helt ~5minuter och sedan anslutit zyxel via tp kabel (vart ?) och sedan strömsatt den ?
har du låtit tiny starta helt ~5minuter och sedan anslutit zyxel via tp kabel (vart ?) och sedan strömsatt den ?
Jeg har prøvet:
1. Startet TINY og Zywall samtidigt og ladet dem stå i 24 timer.
2. Lavet IP Renew på Zywall WAN interface mange gange.
3. Genstartet Zywall og ladet TINY være tændt.
Den grønne lampe på ZTE 820D modemet lyser, så der er 4G/LTE forbindelse når den sidder i TINY.
Nu har jag ingen kunskap alls om Dovado..
Men Just Zyxel routrar har jag dålig erfarenhet med, dels p.g.a att inte vilja fungera med vissa typer av routrar. Lösningen som brukar hjälpa är att ändra IP, så inte Zyxel blir förvirrad var/hur trafiken skall skickas.. om dovadon ger 192.168.1.1 ut mot Zyxel, logga in i Zyxel routern och ändra DHCP servren till ett annat spann (192.168.x.x) detta brukar hjälpa i de flesta fall
Nu har jag ingen kunskap alls om Dovado..
Men Just Zyxel routrar har jag dålig erfarenhet med, dels p.g.a att inte vilja fungera med vissa typer av routrar. Lösningen som brukar hjälpa är att ändra IP, så inte Zyxel blir förvirrad var/hur trafiken skall skickas.. om dovadon ger 192.168.0.1 ut mot Zyxel, logga in i Zyxel routern och ändra DHCP servren till ett annat spann (192.168.1.x) detta brukar hjälpa i de flesta fall
Jeg har gode erfaringer med Zyxel.
Zywallen får fint IP på WAN porte fra en anden router - men ikke med TINY.
Default IP range på Zywall er 192.168.1.x/24, men TINY er jo i bridge mode, så det burde ikke betyde noget.
Jeg tror, det er en bug i TINY firmwaren ift. Zyxel hardware.
vet bara vad som sagts tidigare, om strul, starta i ordning som jag skrev.
för jag antar att du konfat wan på zyxxel till dhcp osv rätt enl instr för bridge.
annars kontakta dovados support direkt på deras webb, om inte Sam från dovado klämmer in något snabbt svar.
annars kontakta dovados support direkt på deras webb, om inte Sam från dovado klämmer in något snabbt svar.
Det har jeg gjort, men jeg afventer svar fra dem nu. Tænkte bare, at det kunne være en person her på forum som havde haft samme problem før mig.
bla jag löste det med att starta sakerna i ordning, med tidsmellanrum - så funkade det.
tror inte så många kör med det ännu
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Firmware 6.0.0 (TINY stödjer nu Bridge Mode!)