Tråd: Nytt försök att få fungerande anslutning
Våren har kommit och jag försöker få det eländiga mobila "bred"bandet att fungera på torpet. Tre UMTS på 900 MHz inger ett visst hopp men det är troligen inte ännu utbyggt till Arboga. Täckningskartan är ju ett stort skämt som påstår att vi skall ha "upp till 20 Mbit/s". Nåja, 20 kbit/s ingår ju i "upp till" men visst fan känner man sej lurad.
Nu är det inte så enkelt med modemet. Jag kollade på nätet och samma modem finns ofta i flera versioner av vilka en del klarar 900-bandet men andra inte. Till exempel E353 har två versioner som har UMTS900 men en som inte har det. Kolla in
som har ganska bra tekniska specifikationer på modemen. Tyvärr säjer det inte mycket om vilka modem som säljs i Sverige. Man kan alltid hoppas att Tre har den version av E353 som klarar UMTS900 men man kan aldrig vara säker ...
Tre har ju usla villkor med tak som är alldeles för lågt så vanligen kör jag Telenor (som också har tak men litet högre i alla fall). Men kvaliteten är riktigt dålig på anslutningen trots att jag har 11 dB riktantenn. Dessutom har jag kort från Tele2 och Telia så man kan byta och hoppas nån anslutning skall fungera ...
Jag kör 100 Mbits fibernät hemma (uppgraderar nu till Gigabit) så man svär ve och förbannelse över alla mobila bredband då man kommer till torpet. Men det finns inget alternativ till skräpet om jag inte börjar gräva ned egen fiber (8 km). Fast snart blir man väl så desperat att man börjar gräva.
Det är bara att hoppas att nån operatör plötsligt drabbas av vansinne (mer än vanligt) och ställer upp en mast i närheten eller att Tre i sommar bygger 900 MHz i Arboga (norr om staden, tack). Och så får man prova nya antenner och flytta dem fram och tillbaka i det fåfänga hoppet att det skall komma in en ordentlig signal nånstans.
Det man INTE behöver är skitsnack om hur Tre har "bästa täckningen i Sverige". Det har ju ingen som helst betydelse utom för folk som lever på resande fot hela tiden - och hur många är det ? Jag skulle nöja mej med en operatör som har Sveriges sämsta täckning ifall den är bra där jag har torpet.