Så här svarar Telekområdgivarna (på samma text som gått till ARN och som jag klistrade in här förrförra inlägget).
Det kanske kan hjälpa er, för som ni ser nedan GÅR det att vinna. Jag informerar er vidare om ARN.
"Hej Jim,
Tack för din fråga.
Obligatoriskt innehåll i avtalet
Ett skriftligt avtal om bredbandsabonnemang ska innehålla tydlig, heltäckande och lättillgänglig information om villkor som begränsar tillgången till eller användningen av tjänster och tillämpningar. Läs mer här: http://www.telekomradgivarna.se/Dina-ra … innehalla/
Fel på tjänsten
Det är fel på tjänsten om tjänsten avviker från vad som har avtalats, om tjänsten avviker från information du fick av säljaren, eller i marknadsföringen, när du ingick avtalet eller om säljaren inte upplyst dig om viktiga egenskaper hos tjänsten eller andra särskilda omständigheter som säljaren insåg eller borde ha insett hade betydelse för dig och som påverkade dig till att ingå avtalet. Läs mer om dina rättigheter vid fel på tjänst: http://www.telekomr
adgivarna.se/Dina-rattigheter2/Fel--ersattning/Avbrott--fel/Vilka-rattigheter-har-jag-vid-avbrott-och-fel-pa-tjansten/
Otydliga avtalsvillkor
Ett otydligt avtalsvillkor i ett standardavtal ska tolkas till konsumentens fördel. Läs mer här: http://www.telekomradgivarna.se/Dina-ra … a-villkor/
Ett allmänt hållet avtalsvillkor kan dock specificeras till kunden i efterhand utan att det för den skull behöver bli fråga om villkoret är otydligt eller har ändrats.
Ändring av villkor
Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.
Om operatören annars ändrar villkoren under bindningstiden kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina eventuella merkostnader.
Tillsvidareavtal
I ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal där tjänsten tillhandahålls löpande på obestämd tid, får operatören ändra villkoren under förutsättning att operatören underrättar dig med "rimligt varsel" och ger dig möjlighet att säga upp avtalet utan kostnad om du inte accepterar ändringen.
För tillsvidareavtal som gäller telefoni eller bredband finns särskilda regler som innebär att operatören ska informera dig om ändringen minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Operatören måste också informera dig om att du har rätt att avsluta avtalet utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd om du inte accepterar ändringen.
Läs allmänna råd om information vid villkorsändring från kommunikationsmyndigheten PTS - http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/T … ndring.pdf
Praxis från Allmänna reklamationsnämnden
ARN har prövat två fall som gäller marknadsföring av obegränsad surf med olika utgång. Hur just ditt fall skulle tolkas är därför oklart.
ARN 2011-4105 - Operatör ej bunden av marknadsföring om obegränsad surf
En konsument ingick ett skriftligt avtal om mobilt bredband "upp till 16 Mbit/s" som marknadsfördes med obegränsad surf. Av det skriftliga avtalet framgick att en begränsning av överföringshastigheten skedde vid 10 gånger normal förbrukning/månad och en hänvisning till var information om normal förbrukning kunde hittas. Konsumenten ansåg att det var fel på tjänsten. Dels eftersom det inte var obegränsad surf då hastigheten begränsades efter en viss dataförbrukning per månad och dels eftersom hastigheten inte kom i närheten av 16 Mbit/s, varken före eller efter begränsningen av hastigheten. Konsumenten krävde bl.a. fullgörelse, hävning av avtalet eller prisavdrag.
ARN konstaterade att begränsningen av överföringshastigheten vid 10 gånger normal förbrukning/månad framgick av det skriftliga avtalet. ARN konstaterade även att abonnemanget inte utlovade mer än "upp till 16 Mbit/s" och att det när det gäller mobilt bredband inte, på samma sätt som vid fast bredband, går att i förhand kontrollera vilken kapacitet konsumenten kan få. Mot bakgrund av detta ansåg ARN inte att tjänsten var felaktig och konsumenten fick därför inte rätt beträffande sina krav.
ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf
En konsument ingick ett muntligt avtal om mobilt bredband och frågade särskilt om det fanns en begränsning av datamängden. Han fick både muntligt och skriftligt svar att det inte fanns någon begränsning. Av marknadsföringen på operatörens webbplats framgick det inte att det fanns en begränsning av datamängden. Det visade sig dock i efterhand att operatören begränsade hastigheten efter viss dataförbrukning. Konsumenten krävde att begränsningen skulle tas bort, men operatören meddelade att konsumenten fick betala ytterligare 500 kr i månaden för att få obegränsad datasurf och hänvisade till de särskilda villkoren där det stod att avtalet endast gäller "normalt bruk".
ARN ansåg att det framgick av orderbekräftelsen och marknadsföringen att parterna avtalat om obegränsad datamängd och att formuleringen "normalt bruk" i villkoren inte förändrade detta och gav därför bifall till konsumenten.
Reklamation
Vi vill gärna bidra till att du och operatören hittar en lösning på problemet. Därför rekommenderar vi att du skriver till operatören på följande adress:
reklamationsgruppen@tele2.com
När du skriver till operatören bör du tänka på detta:
- Skriv att du kontaktat Telekområdgivarna
- Skriv kundnummer och/eller personnummer för den person som står skriven på abonnemangsavtalet
- Skriv telefonnummer och/eller mejladress operatören kan nå dig på
- Beskriv problemet kortfattat och vilken lösning du önskar (skicka med eventuellt underlag som är viktigt för ärendet)
- Begär ett skriftligt svar och spara en kopia på din reklamation
Om du har frågor kring operatörens svar kan du skicka en kopia av din reklamation och operatörens svar till 121960@problem.ktib.se så undersöker vi om vi kan hjälpa dig. Hör gärna av dig om det löser sig också.
Vänliga hälsningar"