Efter att jag uppgraderat 4GR upplevde jag initialt att mina problem var över. Däremot fick jag ganska snart frågor från min hustru som undrade varför vår Internet-anslutning alltid strulade.
Ett par veckor senare har jag själv börjat inse att prblem finns kvar men har inte haft tid att strula med detta. Idag gjorde jag ett par mätningar enligt följande på Bredbandskollen;
E398 kopplat direkt till datorn:
Test 1
Ta emot filer 7.32 Mbit/s
Skicka filer 6.30 Mbit/s
Test 2
Ta emot filer 7.65 Mbit/s
Skicka filer 6.27 Mbit/s
Ansluter sedan modemet direkt i 4GR, ingen kabel emellan. Routern och datorn står ca 10m ifrån varandra, full styrka på WLAN
Test 3
Ta emot filer 4.08 Mbit/s
Skicka filer 0.22 Mbit/s
Test 4
Ta emot filer 4.58 Mbit/s
Skicka filer 0.23 Mbit/s
Jag har placerat routern vid ett fönster så att den har bästa möjliga placering (provade ett antal olika positioner), har även ett par iPhones och laptops (inklusive min frus) som alla har samma nätverks-prestanda.
Jag har ännu inte kontaktat supporten då jag till en början tyckte att uppgraderingen löste problemen. Sam, du får gärna ge förslag direkt i detta forumet, se gärna de tidigare inlägg jag gjort innan uppgraderingen.
Men generellt sett tycker jag nog att uppgraderingen förbättrade prestandan men en del problem kvarstår.