151

Sv: 5.0.16 ute nu!

Nej......... det är tröttsamt det här med dessa stopp i internet hela tiden.......nu går jag ner i källaren och tar fram en gammal pentium4 dator - gör server av den och sätter i modem där och använder datan som gateway i stället....då dessa dipp inte verkar eller åtminstonde inte märks då modem sitter direkt i dator....pust

*vad har man att förlora*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

152

HondaHasse skrev:

Dovadon har nu tickat på i över en vecka utan problem, men problemen är inte slut för det.
Jag har tre datorer som jag kör via WLAN och två funkar utan problem. I min Acer Aspire One sitter det ett Atheros AR5B95 kort som inte trivs med Dovadon numera. Det tappar kontakten helt plötsligt, inte helt utan det står att det bara har kontakt lokalt. De andra burkarna funkar utan problem. Efter att man kopplat från och sen anslutit igen så funkar det ett tag igen. Det kan funka i timmar eller ett par minuter. Tror jag har senaste firmware till kortet (9.1.0.209). Nån som har en bra lösning?

Jag har en Acer som har Atheros AR5B91 kort sominte heller gillade uppgraderingen på routern. Precis som din så dog kontakten. Men jag uppgraderade drivrutinen till Atheros kortet och sedan dess har det funkat UA. Testa och se om det finns nyare drivrutin till det trådlösa

153

Har kört i 2 dygn nu.
Funkar överlag bra. (Jämfört med tidigare)
Dock vid vissa fall tappar jag internetåtkomst trots att modemet lyser blått. (Har hönt 3-4ggr vad jag vet)
Släpper automatiskt efter några minuter igen.
Men inga omstarter. :-)

I någon tråd läste jag tidigare om någon med samma erfarenhet.
Någon lösning?

154

har samma problem = ingen lösning ännu

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

155

Kan jag vara den ende?
Jag installerade den nya versionen samma dag som den kom ut. Nöjd och glad lutade jag mig tillbaks för nu skulle min vardag få stabilare och snabbare internet. Så slog den stora placeboeffekten till och allt var frid och fröjd, fram till den dag jag till min fasa upptäckte info från webbsidan man kan få fram om man loggar in på 192.168.0.1 
5.0.12 låg kvar! Raden under stod det nått om att uppgraderingen misslyckats. Filens storlek hade varit felaktig (eller något liknande) Ett nytt försök gjordes, fast först efter att läst på ordentligt om hur man skulle göra. Då gick det bättre.
(Jag tror att felet jag gjorde vara att köra från själva Dovadon. Samma sätt som jag gjort under så många år)
Så dagens tips får bli; kolla att uppgraderingen verkligen lyckats efter omstart.
En annan dag ska jag berätta vilka underliga hastigheter jag når upp till, när man bara har 61% täckning och kör över 4G.

156

aidem skrev:

Jag har en Acer som har Atheros AR5B91 kort sominte heller gillade uppgraderingen på routern. Precis som din så dog kontakten. Men jag uppgraderade drivrutinen till Atheros kortet och sedan dess har det funkat UA. Testa och se om det finns nyare drivrutin till det trådlösa

Tack för tipset!
Ska söka nyare drivisar när jag har tid, just nu har den gått i flera timmar.
Routern går nu på tionde dygnet utan omstart! smile

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

157

Min 4GR funkade ett par dagar efter uppgradering innan modemet, Huawei E169, hängde sig, som det ibland gör.

Jag drog ur och satte i modemet igen, och det vaknade till liv igen, och har nu funkat ett par dagar till.

Kan inte Dovado ta fram en HW-modifiering som stänger av +5V på USB-portarna när PWR-LED:en slocknar, vilket den ju gör när den bootar om?

En enkel sats som den händige kan montera själv, eller gå till sin lokala datorbutik för att få hjälp? Alternativt skicka in den nånstans för modifiering.

För min del fungerar själva routern OK, även med 5.0.12, men det är modemen som trasslar. Har samma problem med E1750.

158

Av någon anledning har inte min 4GR med ett E398 gått ner en enda gång sedan jag uppdaterade för 3 dygn sedan. Det kan inte vara möjligt, måste vara en ren tillfällighet?! Håller tummarna i alla fall.

159

Någon annan som har problem med 4gr+ huawei E1820 telenor... jag har mitt uppkopplat max 10 min sen startas routern om... så gör den hela tiden.. jag har den nya uppdateringen på routern.. någon som vet vad som är fel??
tack på för hand...

160

nixxon skrev:

Någon annan som har problem med 4gr+ huawei E1820 telenor... jag har mitt uppkopplat max 10 min sen startas routern om... så gör den hela tiden.. jag har den nya uppdateringen på routern.. någon som vet vad som är fel??
tack på för hand...

Jag antar att du har connection tracker igång, alla tre ip# ok?

161

G-Man skrev:
nixxon skrev:

tack på för hand...

Jag antar att du har connection tracker igång, alla tre ip# ok?

vad är det och hur stänger man av de??

162

Vad har du för firmware på din Huawei E1820?

163

såg nu att den inte alls var på.. men ska den va på eller inte?? och vad är de för ip adresser jag ska skriva in isåfall

164

Sam skrev:

Vad har du för firmware på din Huawei E1820?

vet inte var kollar man det???

165

på MODEM->MODEM STATUS sidan i routern, t.ex.

166

Sam skrev:

på MODEM->MODEM STATUS sidan i routern, t.ex.

Den har FW 11.825.03.00.00..

finns de någon nyare och hur uppdaterar jag firewier på modemet??

tacksam för svar

167

- på modemstatussidan står denna information när du surfar in på routern.

Connection tracker startar om modem uppkopplingen eller startar om routern när anslutningen tappas, detta kollas med att pinga tex tre ip# konstant, detta håller även uppkopplingen igång bättre ibland.

men om den inte är igång så är det inte den som krånglar,
kolla modemet fw som sam skrev.

du kan prova med conn-track om du vill.

168

G-Man skrev:

Connection tracker startar om modem uppkopplingen eller startar om routern när anslutningen tappas, detta kollas med att pinga tex tre ip# konstant, detta håller även uppkopplingen igång bättre ibland.

jag provade med de verkar inte göra någon skillnad... men tror du att de blir bättre om jag bytar fw på modemet.. för jag har just nu 11.825.03.00.00 och vet inte om den är den nyaste.. och hur uppdaterar jag fw på modemet då???

169

nixxon skrev:
G-Man skrev:

jag provade med de verkar inte göra någon skillnad... men tror du att de blir bättre om jag bytar fw på modemet.. för jag har just nu 11.825.03.00.00 och vet inte om den är den nyaste.. och hur uppdaterar jag fw på modemet då???

det är beroende på vart modemet kommer ifrån,
är det ett modem med operatörslogga så brukar dom ha detta på sina webbsidor - sök där.

är det ett modem köpt i affär, kolla med säljare eller på tillverkarens webbsida.

170

G-Man skrev:
nixxon skrev:
G-Man skrev:

det är beroende på vart modemet kommer ifrån,
är det ett modem med operatörslogga så brukar dom ha detta på sina webbsidor - sök där.

är det ett modem köpt i affär, kolla med säljare eller på tillverkarens webbsida.

telenor är de i från...

171

Hitta inte ett skit på deras sida...

172

nixxon skrev:

Hitta inte ett skit på deras sida...

http://www.telenor.se/privat/kundservic … index.html

173

G-Man skrev: