126

Sv: 5.0.16 ute nu!

kör modemet direkt i dator från samma plats som router står = nemas problemas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

127

Har du skapat support ticket?

128

Hej Sam.
Ja markus håller på att titta på det....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

129

OH. Right! Sorry!

Lång vecka.....mi scusi

130

Jonny skrev:

kör modemet direkt i dator från samma plats som router står = nemas problemas

Samma här, men för att dra en annan liknelse ... så är inga lampor tända utan... svart som natten wink, i 4GR. Nåja 3 av 4 lyser, bättre än inget...
Vi får se om Markus kan få den 4:e att glimma...

131

jo ......jag har faktisk högre hastighet med modem i dator..än med router.....fast det kanske ska vara så?....kör nu igen med annan router men har sämre hastighet med den......fast inget drop ännu...........peppar,peppar

allt går med wifi

132 Senaste redigerad av Sam (2012-03-10 09:34:45)

Jonny, har du provat byta till det andra USB porten eller kombinera båda två med Y-kabel?

133

Dovadon har nu tickat på i över en vecka utan problem, men problemen är inte slut för det.
Jag har tre datorer som jag kör via WLAN och två funkar utan problem. I min Acer Aspire One sitter det ett Atheros AR5B95 kort som inte trivs med Dovadon numera. Det tappar kontakten helt plötsligt, inte helt utan det står att det bara har kontakt lokalt. De andra burkarna funkar utan problem. Efter att man kopplat från och sen anslutit igen så funkar det ett tag igen. Det kan funka i timmar eller ett par minuter. Tror jag har senaste firmware till kortet (9.1.0.209). Nån som har en bra lösning?

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

134

Bara för mig som dyndns lagt av efter 5.0.16? otroligt irriterande då man får ny ip stup i kvarten med mobilt bredband.

135

Sam - Ja jag har provat i båda Usb portarna men där i mot inte med Y-kabel.

okey med Ykabel så ökar man strömen till modemet eller hur?.....är det ett känt problem att 4gr kanske inte orkar driva modemet?

ska fixa en kabel o morn

136

Det är mer så att E398 är power törstig.  :-/

137

aa skrev:

Bara för mig som dyndns lagt av efter 5.0.16? otroligt irriterande då man får ny ip stup i kvarten med mobilt bredband.

då måste du betala dyndns eller byta leverantör

138

Hej.
Var får man tag på Y-kabel ? ½-1 meter

tacksam för svar

139

Kjell & Co.

140

ok......
funkar en sådan?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ter-p68119

141 Senaste redigerad av Sam (2012-03-11 16:27:07)

Hellre den, längre: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ona-p38016

142

Sam , har du nån ide på detta felet?

HondaHasse skrev:

Dovadon har nu tickat på i över en vecka utan problem, men problemen är inte slut för det.
Jag har tre datorer som jag kör via WLAN och två funkar utan problem. I min Acer Aspire One sitter det ett Atheros AR5B95 kort som inte trivs med Dovadon numera. Det tappar kontakten helt plötsligt, inte helt utan det står att det bara har kontakt lokalt. De andra burkarna funkar utan problem. Efter att man kopplat från och sen anslutit igen så funkar det ett tag igen. Det kan funka i timmar eller ett par minuter. Tror jag har senaste firmware till kortet (9.1.0.209). Nån som har en bra lösning?

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

143 Senaste redigerad av MrWest (2012-03-12 08:05:59)

Sådär, en vecka har gått och inte ett enda klagomål, tappade uppkopplingar eller omstart.
Belysning tänds när den ska mha Tellstick 2 (den med antenn på), hastigheten har varit fullt godkänd hela tiden, dyndns (betald) fungerar, port forward fungerar, streama ljud, bild och TV över lokala trådlösa nätverket och internet fungerar mha Airvideo, Zumocast och EyeTV utmärkt.
Det är godkänt och nu är det i mina ögon en fullt fungerande produkt, applåder! :-)

På nätverket finns 2 st MacMini, 2st Macbook Pro, 1st Macbook, 1st iPad 1, 1 st iPad 2, 2st iMac 21" 2st Airport Express, 4st iPhone, en hel del Windows-skrot har passerat och de har fungerat de med mer eller mindre.

Huawei E372 har vi kört på senaste veckan, ska testa med ZTE MF680 när jag känner för att kliva upp på vinden igen. Använder 3, 50-60% med extern Poynting-antenn, Mellan 13-18Mbit ner och 3 upp ligger hastigheten på.

144

Hej Sam,
Jag har liknade iakttagelser ang upplevd reducering av upp/ner-värdena när jag går via min 4GR jämfört med direkt i datorn. Inhandlade idag en Y-kabel och testade igen.
Det blev bättre download - ca 10 Mbit/s bättre, men fortfarande är det ca 10 lägre värden för både up/ner via 4GR jämfört med modemet direkt i datorn

Telenor 4G - signalstyrka 90+
Modem Huawei E398
Typiska snittvärden under samma direkt till datorn är 50 ner resp 35 upp
Via 4GR enkel usbkabel - testmedelvärde 9 mätningar 25/27 ner/upp
Via 4GR med Y-kabel - medelvärde 34/28 ner/upp
Y-kabelvärdena låg mellan  22-46 ner och 26-30 upp
Dovadorouter körs fn med frånkopplat wifi
Inga avbrott/nerkopplingar under tiden..

Tacksam för tips från er alla - vill ju gärna inte tappa för mycket prestanda, tänker koppla 4GR till en befintlig router (DIR 655) när jag väl lärt mej sköta 4GR korrekt :-)

mvh
/Tommy

145

Hej.

Yjabel fixad till E398 på 4rg router- första intrycket är att det blev lite snabbare men kan vara en tillfällighet. återstår att se om det fortfarade droppar.

Sam så på facebook gruppen där du förklarar i  en film om hub usb modem efter ett tag stänger ner sig....allt från ett par minuters gångtid till ibland i flera veckor innan det går ner sig..... i mitt fall lite mera åt 10 minuters hållet och bilad kortare än så.

Intressant att den infon inte gått fram till mig eller vad jag vet på forumet..

hur som helst så är Connecton tracker ställd med tillhörande ip som på filmen.

återstrå att se vad som händer

mvh
jonny

146

yk*   smile

147

där stannade det redan.....tog epp par minuter endast....står på 1 minut.......ska det vara på längre tid i connection tracker ?

148

Vilka IP addresser använde du + vilken inställning (failure handling) valde du?

Startade du om routern därefter?

Tack

149

Hej.
använde  detta
IP Address 1: 8.8.8.8   
IP Address 2: 4.2.2.2   
IP Address 3:60.0.0.1

Redial only (in WAN Ethernet mode: Reinitalize interface)

IP Address 1:   
IP Address 2:   
IP Address 3:   

Interval: 5  minutes (appr. 65 MB monthly)

Intervallen är satt på 1 minut nu

150

Hej, efter ett år i isoleringscell i garderoben fick 4GR'en komma ut igen nu när 4G äntligen kommit till vischan. Jag har kört en vecka med E398 och .16 och har egentligen inte märkt av några problem. Får dock ganska stor skillnad innanför fönstret och utanför nedström. 4-5 mot 10-15 Mbit/s ner och 6-7 upp i båda fallen. Ca 2,2 km till masten. Jag skall testa externa antenner som nog kommer imorgon.

Men till frågan, det verkar ha varit (och är?) mycket problem med routerns WLAN. Jag har kört senaste veckan med WLAN igång och testat från en dator över WLAN och från en annan patchad direkt i 4GR, ingen större skillnad i hastighet. Hur det är med stabilliteten är svårt att säga när man inte sitter framför burken hela tiden. Vad finns det för programvara att köra för analys av det? Hittar bara en dröper WIFI-monitor-program som visar momentant läge men inte loggar något.

Tacksam för tips...!