Tråd: Vad begränsar räckvidden på Ice's nät?
Hej
Är nytillkommen användare av D35. Mkt nöjd, det funkar på knepiga ställen i havsbandet och ställen som södra Värmlandsnäs där det är tji att få kontakt över UMTS. Att man kan använda ordentliga yttre antenner vid behov ser en gammal radioamatör som en fördel. Då jag kom till Bryssel i början av nittiotalet fanns bara analog 450 så jag har några antenner från den tiden kvar som kommer till god användning nu.
På hemväg från Sverige till Bryssel prövade jag häromdagen förbindelsen vid färd Rödby Puttgarden. D35 stod ute, jag satt inne med min Vaio TZ laptop. Fin förbindelse hela vägen. Väl i hamn i Puttgarden ställde jag routern på biltaket, fortfarande OK förbindelse. Således inga anslutna externa antenner, nära fyra mil över vatten till basstationen.
Men sedan var det tji från en högt belägen rastplats ovan Heiligenhafen. Därifrån är det 59 km till basstationen på Lolland enligt täckningskartan, som anger täckning med extern antenn. Signalnivån var -76 dB, dvs om nu signalen kom från Icenet. Enligt danska ice siten kan man inte lita på att angiven signal kommer från deras när.
Det är lattjo att täckningskartan för det mesta visar väldigt liten skillnad i räckvidd mellan router utomhus och router med extern antenn. Kanske en tiondels ökning av avståndet. Det borde inte stämma. Dessutom finns det områden där täckningen med extern antenn är väsentligt större än utan, detta fr a till havs på en del ställen.
Jag antar att det i första hand är svag signal från routersidan som omöjliggör uppkoppling. Detta går ju att åtgärda med riktantenn. Det vore kul att diskutera olika lösningar för en medtagbar riktantenn som kan plockas ihop vid behov. Edit: Den här är härligt nördig, 43 elements yagi (men inte rätt band):
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=5890
Möjligen finns andra begränsningar i räckvidd. Drar mig till minnes att det för GSM fanns ett längsta avstånd som basstationerna medgav kommunikation, detta pga tiden för signalen att komma fram till basstationen. På vissa ställen utmed kusten hade man förlängt/fördubblat denna tid, för att båt och skridskoåkare skulle kunna ha kontakt långt ut. Är det bekant om liknande begränsningar finns i Ice's nät?
Edit ur ett inlägg på nätet:
I det digitala systemet finns det även en begränsning i löptidsfördröjningen. Vi normal användning så är den maximala räckvidden 34.9 km i GSM-nätet.
Undantag finns där man har dubblerat avståndet på bekostnad av antal samtidiga samtal.
samt:
Beror på terräng, telefon och lite andra saker, men vid fri sikt tror jag att GSM-specen säger 30 km. Det har med tiden att göra. I GSM delas varje tidslucka mellan flera samtal och för att man ska hålla sig i "sin" ram, får inte tiden för signalen mellan bas och telefon ta mer än bla bla mikrosekunder.
Men det gäller alltså GSM som kör med tidsluckor, inte 3G UMTS eller Ice nät som är CDMA applikationer. Där används inte tidsluckor så vitt jag vet. Alltså borde löptidsfördröjningen (aka runtime delay) inte spela roll. GSM=TDMA= Time division, CDMA = code division. Fast det finns UMTS TÃme division CDMA också som kombinerar tidsluckor med code division - vet inte om "vanlig" 3G använder det.
PTS uppger att räckvidden för UMTS basstationer under gynsamma förhållanden uppgår till 7-10 km, dvs 1/5 av GSM/GPRS. Vinnare Icenet 450.
Problemet för CDMA 450 borde istället uppstå när min signal blir så svag framme vid basstationen att den Ãnte kan filtreras fram i CDMA-smeten. Max uteffekt ERP från D35 är 0,23 watt tror jag, mindre än GSM, så enda möjligheten att öka skenbara uteffekten är riktantenn.
Hur mycket beror pingtid på avstånd till basstation? Att transmissionssvårigheter kan öka pingtiden kan jag förstå men signalen kommer ändå trettio mil på en millisekund så avståndet i sig borde inte spela någon roll.