Tråd: test zalip portable, funkar med några modem, ej sierra.
Köpte från Infoferenda.
Routern leveras med fw från 2009 och fungerar därför bara med modem som fanns då, t ex option 505 och E169. Listan över kompatibla modem hos zalip och hos infoferenda har inte uppdaterats sedan april 2009.
Senaste fw är från september 2010. Ingen presentation om vad uppgraderingen innebär. Då den väl är gjord finns även sierra USB 307, 308 och 309 med i listan. 310 är alltså inte listat. Men spelar ingen roll för routern funkar inte med sierra i alla fall.
Routern funkade bra med option 505 och e169. USb 309 kopplar upp men det går inte att komma ut på internet med sierra-modemet. Synd eftersom det är det bästa jag har och det dessutom har en vettig antennkontakt som ansluter till huvudantenn och inte till dicersityantenn. Infoferenda tyckte vid samtal att jg skulle använda induktiv kopplare men jag har ingen lust att förlora 7 dB.
web-gränssnittet är originellt och rätt plottrigt. För att ställa APN måste man gå igenom en lång wizard-meny, Det får inte att sköta connect/disconnect av modem manuellt annat än via av- och på knapp som styr hela routern. Signalstyrka anges ej i dB utan i procent.
Har bett infoferenda återkomma med info om sierramodem och zalip portable.
PS skrev detta i Safaribrowser eftersom jag inte kunde logga in med opera, IE eller chrome