Tråd: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?
Hej!
Har sedan ett par veckor Telenors 3G-abonnemang 32 mbit/s med Huawei E398 och Dovado Tiny. Upplever bredbandet som tidvis mycket instabilt med plötsliga ”drop outs” och oftast med hastigheter som ligger på som bäst en tredjedel av den maximala teoretiska (32 mbit/s). Bor i villa i Enskede med flera basstationer i närheten.
Bäst resultat, med 77 procent signalstyrka enligt Tinyn, har uppnåtts med modemet upptejpat i ett fönster, som vetter mot den basstationen som inte är närmast, men som har friast sikt.
För att förbättra stabilitet och hastighet köpte jag denna riktantenn:
http://www.webhallen.com/hardvara/11098 … _och_faste
och anslöt den direkt till modemets antenningång via adapter (testat båda ingångarna, vilket är rätt?).
Kan någon förklara för mig varför signalstyrkan då sjunker till 51 procent enligt Tinyn, när antennen placeras i samma fönster, på samma plats, där modemet utan antenn gav 77 procent signalstyrka?
Har även testat antennen på en massa andra platser och även utomhus. Där ger den som bäst 64 procent signalstyrka när den noggrant riktas mot basstationen, som alltså kan iakttas okulärt.
Tacksam för tips om hur antennens funktionssätt kan testas ytterligare innan jag lämnar tillbaks den. Kan man t.ex. lita på uppgiften om modemets signalstyrka som levereras av routern och är denna ett relevant mått på modemets 3G-mottagning för bredbandsändamål?
Tillägg i kväll kl 22 30:
För två timmar sedan kopplade jag ur antennkabeln från modemet. Antennen utomhus, väl inriktad. Modemet inomhus på golvet i ett sovrum. Den åtgärden gav ingen skillnad, vare sig i signalstyrka eller i hastighet. Fortfarande ca 64 procent signal och alltjämt ca 10 mbit/s nedströms, liksom förut, med den dyra antennen, inkopplad och väl inriktad.
Nu packar jag ihop antennen och bär tillbaks den till butiken i morgon.