Tråd: Hur stabilt är Tre?
Hej,
Jag har testat Tre:s bredband under en tid för att kolla om det kunde vara en ersättning för t.ex ADSL. Jag har skaffat en Dovado UMR som jag kopplat USB-modemet till och på insidan har jag en Linux-server. Där kör jag ett script som kollar IP-adressen och gör en ping till ftp.sunet.se var 5:e minut.
Några iakttagelser jag gjort:
1. IP-adressen verkar bytas regelmässigt efter c:a 22 timmar. Har gjort så varje dag hittills.
2. Pingtiderna är höga och mycket varierande. Första pingen tar uppemot 2 sek. Följande ping kan ligga på 200 - 300 ms. Någon gång går pingen ner till 80 ms.
Testet är gjort i Göteborg med hyfsad 3G-täckning. Jag får c:a 2-3 Mb/s i hastighet om jag tankar ner filer.
Slutsats: Det är stabilt i så motto att uppkopplingen finns där vid varje försök var 5:e minut dygnet runt. Pingtiderna är dock bedrövliga och IP-adressbyte minst en gång per dygn. Det känns inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja ersätt mitt ADSL.
Vad säger ni andra? Har ni liknande erfarenheter? Det vore kul att höra om det fungerar ungefär likadant på olika ställen. Eller är det nån som lyckas få väsentligt bättre siffror?