1

Tråd: Fel firmware för 4GR?

Hej!

Jag kanske inte är ensam om detta problemet.. Men jag har ett Huawei e398 med firmware 11.335.21.10.422 och det funkar inte alls bra med 4GR. Som jag kan läsa på Dovados hemsida finns det endast stöd för 11.206.x.

Hur har ni i samma sits löst detta? Är det på G en ny firmware för 4GR som stödjer mitt modem?

2

Sv: Fel firmware för 4GR?

11.335.21.10.422 funkar i min 4GR med firmware 5.0.12, inte hundra men det kommer kanske en uppdatering som avhjälper det.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

3

phoenix88 skrev:

Hej!

Jag kanske inte är ensam om detta problemet.. Men jag har ett Huawei e398 med firmware 11.335.21.10.422 och det funkar inte alls bra med 4GR. Som jag kan läsa på Dovados hemsida finns det endast stöd för 11.206.x.

Hur har ni i samma sits löst detta? Är det på G en ny firmware för 4GR som stödjer mitt modem?

Det står "Huawei E398 (Tele2/Telenor, not modems containing firmware 11.206.x)" dvs att den stödjer allt senare än 11.206.x firmwares

http://www.dovado.com/modems

4 Senaste redigerad av phoenix88 (2012-02-08 12:12:36)

Sam skrev:
phoenix88 skrev:

Hej!

Det står "Huawei E398 (Tele2/Telenor, not modems containing firmware 11.206.x)" dvs att den stödjer allt senare än 11.206.x firmwares

Okej, tack då läste jag lite fel.. tack.
Efter att jag har laddat in senaste firmwaren i min 4GR så funkar allt toppen. Men när jag stänger av routern och sätter på den igen så kopplar aldrig modemet upp. Det står bara att modemet kanske inte supporteras eller liknande. Men om jag kör en firmware update igen, så fungerar det.

Jag testade att byta router ifall det var något fel på den, men den nya beter sig likadant. Vad gör jag för fel?

EDIT: Jag kör firmware update från Mac OSX.

5

Hmm...du var kanske för snabb med el-switchen. Se till att invänta nån sekund/två efter du stänger av routern innan du drar igång den igen.

Tack

6

phoenix88 skrev:
Sam skrev:
phoenix88 skrev:

Hej!

Okej, tack då läste jag lite fel.. tack.
Efter att jag har laddat in senaste firmwaren i min 4GR så funkar allt toppen. Men när jag stänger av routern och sätter på den igen så kopplar aldrig modemet upp. Det står bara att modemet kanske inte supporteras eller liknande. Men om jag kör en firmware update igen, så fungerar det.

Jag testade att byta router ifall det var något fel på den, men den nya beter sig likadant. Vad gör jag för fel?

EDIT: Jag kör firmware update från Mac OSX.

Kan det vara att i din 4GR under modem settings att det står på 3G only ?
Har du valt rätt APN samt att din Pin kod är inmatad ?
Det jag såg på Dovados hemsida är att man bör ha en usbkabel på minst 50 cm mellan ditt modem och router detta gäller för 4G modem.
Har din andra router stöd för modemet samt  Pin kods inmatning?

7

Jag har provat flertalet omstarter där jag väntat länge. Samma problem varje gång. Det är precis som om den "tappar" inställningarna (även om alla inställningar är kvar och rätt), eftersom det går om jag installerar firmwaren igen. Blir inte klok på detta...   

Ja jag har den inställt på 3G-only, men det är för att jag kan bara få 3G täckning där jag bor.
Rätt APN och pinkod är inmatat, har även 50 cm avstånd mellan router och modem.

Den "andra" routern var en likadan, 4GR.

8

phoenix88 skrev:

Jag har provat flertalet omstarter där jag väntat länge. Samma problem varje gång. Det är precis som om den "tappar" inställningarna (även om alla inställningar är kvar och rätt), eftersom det går om jag installerar firmwaren igen. Blir inte klok på detta...   

Ja jag har den inställt på 3G-only, men det är för att jag kan bara få 3G täckning där jag bor.
Rätt APN och pinkod är inmatat, har även 50 cm avstånd mellan router och modem.

Den "andra" routern var en likadan, 4GR.

Har du prövat att göra en "factory reset" på routern, om inte detta löser ditt problem så kanske Sam har ett äss i rockärmen och kanske kan hjälpa dig.

9

Yes jag har provat factory reset. Samma problem ändå.

Kan det bero på att jag kör firmware update via OSX? Jag ska testa köra en HTTP Upload när jag kommer hem.

10

Är det ett 4G SIM kort du har med detta modem eller 3G?

11

Det är ett 4G-SIM.

12

Jag har upptäckt att om man sätter på routern och sedan går in och gör en "restart" från webbläsaren så kopplar modemet upp efter omstart. Men som sagt, rycker jag sladden och pluggar in den igen så kopplar aldrig modemet upp, det står bara "Modemet kunde inte anslutas, det kanske inte är anslutet eller supporteras". Antar att jag får leva med det?

13 Senaste redigerad av thomson69 (2012-02-10 14:25:58)

Har du testat med att köra modemet via en (extern)strömförsörjd USB hubb, dvs hubben placeras melllan 4GR och modemet, kan vara att ditt modem inte får tillräckligt med ström via usb porten på 4GR.
Du kan även pröva med denna kabel(Kjell&Co)
USB extra power A-hona
Ger extra ström till USB-enhet

USB-poweradapter. Används om din USB-enhet (t.ex. extern hårddisk) förbrukar mer ström än vad ett USB-uttag kan leverera.
Art nr: 38016