Tidigt i tråden föreslås två ddwrt routrar som körs som wifilänk. Nu finns gamla hederliga linksys wrt54GL version 1.1 till salu igen för ca 690 kr på Media Markt. De har bra antenner som dock ansluts till reverse TNC som kan vara knepig att hitta adaptrar till när man ska ansluta en riktantenn.
åtminkstone för nedsidan kan man lika gärna ha en linksys accesspunkt DAP 1360 som AP client. Den är lätt att ställa in som klient. Enheten har två antennkontakter med RP SMA så det är lätt att ansluta riktantenn, t ex panelantenn från Kjell och Co. Då finns pigtail för rp sma med. Till accesspunkten kan man sedan ansluta t ex en wrt54gl eller något modernare så man både får wifi och en switch med flera portar för det lokala nätet.
Jag har ca 5,8 mbit in i mitt lan från 8 mbit adsl och får samma fart i det andra nätet som går över ap klienten. Dessutom ligger de båda wifinäten inte på samma kanal vilket nog är bra för överföringen tlll ap-klienten.
Annars ligger G-mans lösning med nedgrävd cat 5 bra till men då skulle jag gärna vilja ha en jordledare med för potentialutjämning. Sedan är ändå frågan när åskan slår ut grejorna. Men man kan ju ha cat5 en bit förbi träden om det går och så mata en ap client över kabeln. Då slipper man current loop mellan näten och minskar risken för åsskador.
En annan variant vore att sätta ett par homeplugs, t ex devolo, i var ände men bara ha cat5 emellan som man isolerar med kondensatorer som tål höga spänningar i vardera ändpunkten. Då flyter kabeln mot jord och nät i respektive hus. Kabeln bör ändå grävas ned. orkar man och talar tyska kan man ringa till devolo support, de har nog erfarenhet av överföring på 200-500 meter och hur man kan hantera åskproblemen. Annats finns kommersiella dyra överspänningsskydd för cat5, se communica.se. Synd att ethernet över plastkabel inte går så långt.
Det borde gå att plocka isär homeplugs och leda dataströmmen till billig tvåtrådskabel istället för till elnätet. Tidigare fanns det industrivariant med plåthölje av devolos 11 mbit plug, har ett par sådana som jag kör över 150 meter trefaskabel till sjöboden, ska kolla om man kan komma åt övergången.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.