Hej
Jag förstår din situation efter den begränsning som blivit tillagd på 3Bredband Max. Som jag skrev tidigare så har vi rätten enligt våra allmänna villkor att göra denna förändring. Och skulle du vilja avsluta ditt bredband har vi tagit beslutet att du behöver köpa ut modemet för 820kr.
Känner du dig inte nöjd med vårt beslut så rekommenderar jag dig att vända dig vidare till Telekområdgivarna som ger dig en kostnadsfri rådgivning samt en oberoende bedömning av ärendet.
Med vänlig hälsning
Oscar Mannerström
Oscar Mannerström | Kundrelationer & Eftermarknad | Hi3G Access AB
A joint venture between Hutchison Whampoa and Investor AB
From:
Sent: den 11 januari 2012 18:18
To: complaints
Subject: Re: Mobilt bredband Max
hej igen
---
I ett EU-direktiv ges ytterligare exempel på avtalsvillkor som är oskäliga och därmed otillåtna. Här framgår exempelvis att ett företags villkor anses oskäliga om villkoren innebär att företaget:
*Binder konsumenten vid villkor som denne inte haft verklig möjlighet att ta del av, innan avtalet ingick
----
Då de inte framgår nånstans i avtalet vart denna gräns är så är de fortfarande ett oskäligt villkor.
samt då denna tjänst jag har avtal med er om inte har har någon begränsning så ser jag de inte som rätt från er sida att sätta en gräns.
Då de inte fram kommer några siffror på någon gräns. så är detta fortfarande klassat som ett avtals brott..
då jag ingick avtal med er så avslutade jag mitt fasta bredbands abonnemang och ser då att ni inte kan kräva någon kostnad om jag avslutar tjänsten .. då jag åker på extra utgifter med att skaffa ett nytt abonnemang med kostnader.
Att Tre AB inte hade räknat med den stora tillströmningen av kunder till denna tjänst " Denna Fakta har jag fått från en Personal på Tre AB" så ser jag och ARN samt KO att detta är inte nån Godkänt skäll att ändra ett pågående villkor..
har haft samtal med en som jobbar med frågor Eu i domstolen o han utryckte sig att han ska ta en närmre titt på detta då han håller med om att detta är ett oskäligt avtals villkor.
* Ni Gick ut i reklam med att de skulle vara ingen gräns och att ni inte skulle sänka hastigheten - Falsk marknadsföring
* Ni ändrade ett avtal utan medgivande från andra part - Avtals Brott
* Ni har oskäliga avtals Villkor enligt EU-direktiv
Så i min mening så är de ni som är skyldiga kompensation mot mig.
M.V.H
C.Hellman
11 jan 2012 kl. 15.47 skrev complaints:
Hej C , tack för ditt brev
Enligt våra allmänna villkor så har vi rätt till att begränsa ditt abonnemang om ditt användande är mycket högre än den genomsnittliga användandet. Detta hittar du i punkt 6.3
(g) på ett sådant sätt att 3 eller 3s kunder
drabbas negativt eller genom ett
användarmönster som mycket kraftigt
avviker från det som anses vara ett normalt
användarmönster t ex (i) datavirus
och/eller andra skadliga program och
funktioner till andra användare, (ii)
onaturligt stora datamängder och orimligt
långa datasessioner jämfört med en
genomsnittlig användning av Tjänsterna,
Dock förstår jag din situation och kan därför erbjuda dig ett avslut i förtid på ditt bredband mot att du köper ut modemet för 820kr.
Vänligen återkom till mig hur du vill gå vidare med ärendet.
Med vänlig hälsning
Oscar Mannerström
Oscar Mannerström | Kundrelationer & Eftermarknad | Hi3G Access AB
A joint venture between Hutchison Whampoa and Investor AB
From: C
Sent: den 11 januari 2012 11:53
To: complaints
Subject: Mobilt bredband Max
Hej
Mitt namn är C hellman personnr 19******-****
jag ingick i ett avtal med er i september för erat Mobila bredband Max med Fri Datamängd.
På A6 Köpcenter i Jönköping via eran butik där jag frågade 3 gånger innan jag skrev på om de verkligen är fri data mängd utan begränsningar samt om de kommer ändras och då fick jag svaret nej alla tre gångerna jag frågade o på så sätt ingick med i ett avtal.
Jag har nu fått reda på att ni har infört ett tak på 70Gb/mån o de ser jag inte som skäligt då jag o ni ingick i ett avtal om att de skulle vara fri data mängd utan att ni sänker hastigheten.
Som jag ser de så har ni gjort ett avtals brott mot mig o vill att ni ändrar tillbaka mitt avtal till de jag skrev på "Fri datamängd utan att ni sänker hastigheten" Som de framgick i både reklam och muntlig samt via "Mitt Tre" ( Se Bifogad Fil).
I ett EU-direktiv ges de exempel på avtalsvillkor som är oskäliga och därmed otillåtna. Här framgår exempelvis att ett företags villkor anses oskäliga om villkoren innebär att företaget
· Ensidigt får ändra villkoren utan att ange giltigt skäl som anges i avtalet
· Ensidigt får ändra egenskap hos tjänsten utan att ange giltigt skäl
Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.
Om operatören ändrar villkoren under bindningstiden utan att uppge ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott.
Då inte framgår nånstans i Avtalet som jag har så har ni gjort en Otillåten avtals ändring .
Jag har tagit kontakt med KO samt Telekområdgivarna om detta ärende.
Då detta infaller på Avtals brott , Falsk Marknadsföring
Bifogar en bild tagen på min dator i september.
M.v.H
C Hellman