Sv: Rev-B Modemet R-90 kommer i Februari. Info Kl 1700 12/1
Preliminär rescension av R-90
Jag har under ett dygn provkört den första av totalt tre R-90:or jag skall använda.
Jämfört med D-35:an känns R-90:an mer professionell; mindre glitter och lullull och ett mer sobert utseende. Enheten saknar dock LED för respektive LAN-ingång som kan vara till god hjälp för att bedöma trafiken (trafikhastigheten) för ingångarna. Drivspänningen är 9 V. De medlevererade (vinklade) antennerna omöjliggör väggmontage med vertikala antennspröt vilket måste vara en kontruktionsmiss.
Mjukvaran upplevs till stora delar som en utveckling från D-35:an med bättre kontrollmöjligheter över trafikparametrarna för varje carrier. Inställningarna för port forwarding är knepigare än för D-35:an eftersom man måste ange respektive enhets IP-adress vilket är svårt vid dynamisk tilldelning.
Proverfarenheterna baseras på anslutning till två 12-elements riktantenner (riktade mot två olika baser vilka båda sänder med två carriers) med utnyttjande av diversityfunktionen. Avståndet till respektive bas är 25-35 km.
Driftmässigt får jag, givet måttlig eller låg belastning på använd sändarsektor, i princip dubbel hastighet och framför allt en lägre latens än med D-35:ans enkelcarrier. Vid höglast är skillnaden i hastighet väsentligt lägre medan latensminskningen finns kvar.
I nästa vecka kommer ytterligare två R-90:or där den ena skall köras mot två baser varav den ena använder tre carriers och där jag följaktligen räknar med tredubblad hastighet (6-7 Mb/s) vid måttlig nätbelastning.
Den tredje R-90:an skall ersätta "stolpskottet" D-40 som jag har i bilen och som Net1 har "gett upp" p.g.a buggar och andra problem. Att köra R-90:an i bilen öppnar rejäla möjligheter för användning av diversity med dubbla (tak)antenner vilket jag tidigare testat med D-35:an och som resulterade i väsentligt stabilare (mobil)telefoni. Jag återkommer med erfarenheterna från uppkoppling mot dubbla baser med två resp. tre carriers i nästa vecka
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810