Tråd: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt
Hej!
Håller på och testar Telenors 4G nät med modemet Huawei E398. Jag har fått bekräftat från Telenor position på närmsta 4G-mast och den kör på 900Mhz och 2600Mz banden. Jag har också varit ca 1 km ifrån den med fri sikt och kommit upp i 90Mbitps utomhus genom att vinkla modemet mot masten. Jag bor ca 2,3km fågelvägen från den masten och som bäst har jag haft signalstyrka på -61dB och kommer upp i ca 10Mbps som bäst. Jag håller på och testar med Poyntings riktantenn http://www.lohelectronics.se/poynting-r … -240.html) som jag monterat på ett maströr på huset. Nu till frågorna:
- Jag tycker det är svårt att få till riktningen på Poynting-antennen. Jag ser ingen förbättring nånstans just nu när jag vrider runt antennen. Jag har förstått att det kan handla om några få grader, men borde man inte ganska lätt komma upp i ungefär samma nivå som man får med modemet utsträck genom fönstret hyfsat lätt? Jag har beställt en kabeladapter för jag litar inte riktigt på den induktiva adaptern som följde med antennen. I dagsläget får jag sämst täckning med antennen och induktiva adaptern runt modemet. Bäst om jag håller ut modemet i fönstret.
- Kan det istället vara värt att testa en panelantenn inriktad bara på 2600Mhz-bandet?
Det troliga just nu är att jag får täckning på 900Mhz-bandet eftersom det räcker längst. Är detta det enda jag kan hoppas på så långt från masten?
Mvh
Henric