Tråd: Gott skratt - billigt bygge!
Tjo!
Tror detta tips kan ligga här.
Jag är ju drabbad av svag signalstyrka där jag bor och kommer med ett tips som kanske kan hjälpa fler. Jag har höjt min signal in med 2-3 pinnar på mobile connect och från 21% till 50% mottagning i Dovado UMR.
Jag har en Huawei E220 och det är smidigt i detta fallet, jag gjorde en "cantenna". Är väl egentligen "poor mans solution" men fungerar.
Ta en bra konservburk eller liknande (pringels chips burk funkar också) använd denna calculator: http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2calc.php och fyll i de mått/frekvens ni önskar.
Sedan klipper ni burken i lämplig storlek och istället för att sätta ett antennspröt pluppar ni in Modemet i fokus sas. Funkar kanon här iaf.
Man kan även använda en lampskärm av metall men då får man räkna ut fokuspunkten med en annan formel :
f = D * D
------------
16c
f= fokus
D = diametern
c = höjd från centrum till kant.
Borde funka bättre men har inte testat. Så, bygg i stugorna och på landet vem vet det kanske funkar med ett mjölkpaket! Rikta mot masten och kör.
Skall ut och leta lampfot och lampa...
/GB
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh