Tråd: Stora stabilitetsproblem med Tiny
I samband med att vi flyttade i mitten av oktober förra året skaffade jag mobilt bredband, 4 g (finns ännu inte där vi bor) med Tiny från Telenor. Modemet är et E398. Från dag ett har vi haft extrema stabilitetsproblem med ständiga nedkopplingar av wlanet. Har testat en massa konfigurationer. Bla att köra utan wlan med min Bubba 2 som router och brandvägg och en Belkin router som accesspunkt. Inget har hjälpt.
Telenors tele support bad mig att komma in med routern för att få den utbytt. Men det visade sig att de bara skulle skicka den på service. Eftersom min sambo och jag jobbar hemifrån då och då köpte jag en till Tiny istället i väntan på att min gamla skulle bli klar. Den funkade lika dåligt den med.
Kör jag modemet i datorn funkar det utan problem. Grabben har kört WOW och pratat i Skype samtidigt utan problem. Gör han det via Tiny:n så funkar det kanske 45-60 min, max.....
Har märkt en viss förbättring om jag kör WPA/AES jämfört med mixmode. Har låsning mot 3g.
Uppgraderade till 5.0.15 igår och har inte märkt någon större skillnad. Det har blivit 3-4 omstarter idag med. Enda skillnaden är att jag upplever att Tinyn kopplar ner snabbare jämfört mot tidigare då den liksom blev segare och segare.
Upplever att IOS enheter inte funkar riktigt bra. Att sitta vid stereon och spela Wimp via squeezebox touch kopplad mot Squeezzecenter på min bubba och sedan sätta på Ipaden med Ipeng appen för att få texter och albumomslag gör att Tinyns wlan dyker direkt.
På övervåningen har jag en airport express som utökat nätverk. Den matas via homepluggar. Upplever miljön stabilare om jag är uppkopplad via airporten än om jag kör direkt mot Tinyn wlan. Där sitter också en switch som jag har anslutit Bubban till samt en Xtreamer Nas. har aldrig haft problem med Lanet.
Har testat att koppla ur allt och bara köra mot Tinyn med samma usla resultat.
De PC vi har har Ubuntu, Win 7 och XP. Har en Squeezebox Touch och en Boom som båda körs trådlöst och IOS 5 enheter.
Har ännu inte testat att låsa wlnaet till b+g. Kan det vara något?
Jag har exakt samma problem som alla som postat i 4 GR trådarna.
Upplever inte Tiny vara en färdig produkt, tyvärr.