Mitt första inlägg, delger mina erfarenheter av 18 månader med Telenor och Globesurfer 7,2 Icon. Jag bor i Varberg, vilket tydligen inte är gynnsamt med Telenor enligt vad jag har förstått.
Under drygt ett år har jag haft fullständigt enorma problem med att bli urkopplad och allt hänger sig. (Har funnit lösningar, se nedan)
Det har verkat som problemet med IP-adresskonflikter har uppstått då uppkopplingen hoppat mellan UMTS och HSDPA, något som skett flera gånger i minuten och uppkopplingen har alltså varit i det närmaste oanvändbar.
I likhet med flera andras erfarenheter har det tidvis varit svårt eller omöjligt att ta sig in på msn.
Tragiskt i sammanhanget är att Telenors kundtjänst med få undantag kunnat erbjuda annat än en slags kuratorsroll snarare än konkret hjälp. I synnerhet som väntetiderna har varit mycket långa och man ofta åker ur efter ca 20 minuter i kö.
Uppgradering av firmware har gett mycket lite.
Min PC-leverantör tycks veta väldigt lite om mobilt bredband och har skjutit ansvaret ifrån sig.
Eftersom jag upplevde min PC som allmänt långsam (1 GB minne..) har jag aktiverat ett 8GB USB-minne som arbetsminne med hjälp av Readyboostfunktionen. Detta har hjälpt lite grann.
Av en slump kom jag på att om jag lägger strömmande radio i ett fönster och surfar i ett annat så blir uppkopplingen mycket stabilare!!!
Häromdagen gick mitt modem sönder och jag började då använda min SE W890i som modem, med "bredbandets" SIM-kort i.
Och kan man tänka sig - det går toksnabbt och i det stora hela mycket stabilt!!!