Hej !
Nu kör jag 3 st Dovado-installationer med Tele2 4G, den äldsta sedan juni 2011.
Med detta i bagaget måste jag sälla mig till dem som tycker att Dovado driftmässigt fungerar helt OK !
Installation 1:
På mitt (huvudsakliga)arbete, ett lokalkontor, har jag kört en Dovado 4GR med Huavei E398 som PRIMÄR anslutning mot företagets nätverk. Detta över en VPN-förbindelse (Cisco VPN-router) över Tele2 4G sedan slutet av juni 2011.
Vi är ca 12 st användare(datorer) som arbetar över VPN-förbindelsen hela dagarna mot företagets nätverk och de fil- och applikationsservrar som finns där.
Att notera är att jag har det trådlösa AVSTÄNGT på 4GR, samt en hemtillverkad riktantenn (halvparabol) i vilket modemet är monterat med en USB-fläkt som kylning.
Har vad avser Dovado fungerat helt utmärkt, dock skämde Tele2 ut sig under en månad i slutet av sommaren med MTU-kalabaliken.
Detta fick mig att inse att Dovado är UNDERMÅLIG för professionella tillämpningar pga. avsaknaden av LOGG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
( se min tråd "Snälla Dovado ge oss en logg !" http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3240)
Installation 2:
Hemma sedan september 2011 med en Tiny, E398 och Tele2 4G, och har fungerat utan problem "som det skall".
Det trådlösa IGÅNG och används på Tiny'n.
Installation 3:
Sedan slutet av november 2011 med en Tiny, E398 och Tele2 4G. Körs hos ett restaurangföretag som kör kassor(och uppkoppling mot kortföretag och skatteverk) samt med två butiker sammankopplade.
VPN-pass-through fungerade inte i Tiny's mjukvara men efter ett föredömligt snabbt åtgärdande av Tiny's FW från Dovado sida, fungerade det som det skulle!!
All heder till Dovado för detta fantastiskt snabba och flexibla arbete !!!
Genomlevt intensiv julhandel med många transaktioner mot kort-företag och skattemyndighet, samt från den "remota" butiken mot kassaservern på "huvud"-butiken.
Det trådlösa AVSTÄNGT på Tiny'n !
Har fungerat utan problem "som det skall".
Erfarenheten från dessa tre installationer med Tele2 4G och en Dovado 4GR samt två st Tiny tycker jag är ett ganska bra underlag. För mig har Dovados "maskiner" fungerat som de skall. Därför är det tråkigt att följa att andra har stora problem.
Har själv arbetat i databranchen i snart 25 år och min erfarenhet säger mig att i dessa fall med stora problem med Dovado som en del har, är det nog i huvudsak INTE mjukvaruproblen utan i stället problem med HÅRDVARAN !!
Skulle det vara mjukvaruproblem borde betydligt fler ha stora svårigheter.
Hårdvaruproblem (värme, fel på några celler i ett RAM-minne, sviktande strömförsörjning, mm) yttrar sig precis på det sätt som många beskrivit på detta forum.
Det råd jag vill ge er som har "konstiga" problem med era Dovado-burkar, är att reklamera hårdvaran och få den utbytt mot en "ny" burk !!
Trots att jag själv inte haft problem direkt ORSAKADE av Dovado's "maskiner" är jag dock MYCKET KRITISK mot Dovado på två punkter !!!!!
- avsaknaden av logg är HELT OACCEPTABEL !!!!!!
- den långa uppkopplingstiden mot nätet (2-4 sek med modemet i datorn, jämfört med 2-3 MINUTER med modemet i Dovado !!!!!!!)
Dessa punkter MÅSTE snarast åtgärdas för att Dovado skall fortsätta att vara ett alternativ !!!
Lägg all utveckling av onödigt "lull-lull" åt sidan och åtgärda detta SNARAST !!
Snart kommer TP-Link med sin 4G-uppgraderade FW på en stabil plattform MED LOGG !!! till EN TREDJEDEL AV PRISET för en Dovado.
Då är ni körda utan logg och med 3 min uppkopplingstid !!
MVH,
Erland
.