1

Tråd: NTP + datamängds statisktik verkar inte funka riktigt?

Skaffade denna behändiga lilla leksak på Lill-Julafton, uppdaterade till senaste firmware (5.14 har jag för mig).
Funkar alldeles utmärkt bortsett från att inställningar för NTP samt Traffic Usage inte verkar ha någon effekt alls.
Är Traffic Usage beroende av både email och SMS-funktioner? TINY vill nämligen inte upptäcka någon SMS-funktionalitet alls hos
mitt Huawei  E398... Inte för att det är en livsviktig funktion (det går ju att kolla använd datamängd hos min ISP) men det vore ju kul om det fungerade.

Beträffande NTP har jag valt Custom NTP active : ntp.lth.se ; den funkar ju alldeles utmärkt att använda med Windows.

I övrigt har jag inget negativt alls att säga om denna mörklila låda. Den går fort och lätt att konfigurera och throughput är ju kanonbra jämfört med äldre routrar för DSL man använt tidigare. TINY blir desutom inte överhettad till skillnad från dem (D-link)

God fortsättning gott slut. Okej, en vecka kvar, men ändå.

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

2 Senaste redigerad av Sam (2011-12-26 09:34:38)

Sv: NTP + datamängds statisktik verkar inte funka riktigt?

Hej!

NTP servrar måste mataS in med IP addresser istället för DNS namn....tror jag!

Om du tittar på http://www.dovado.com/modems så stödjes ej SMS på Huawei E398.

Tack

3 Senaste redigerad av cii (2011-12-26 11:29:55)

Sam skrev:

NTP servrar måste mataS in med IP addresser istället för DNS namn....tror jag!

Måste inte alls.  Där har Dovado klantat sig ännu en gång.  "DNS namn" funkar utmärkt om mjukvaruutvecklarna klarar av uppgiften (några rader C-kod).  En del NTP-servrar har flera roterade ip-alias.  T.ex. se.pool.ntp.org har fn. 192.157.38.60, 194.47.25.49 och 130.236.254.17.  Det kan bli helt andra ip adresser om en stund.  Mycket praktiskt.

Free your mind, and your OS will follow.

4 Senaste redigerad av Sam (2011-12-26 11:52:37)

Igerup - DNS funkar, till och med ntp.lth.se. Jag har inte använt det på länge själv, och var inte framför datorn när jag svarade. Vet inte om du har startat om routern efteråt, men det funkar i alla fall.

Cii - ärligt talat, nu blev jag lite besviken på dig. Señor Linux som inte testade själv. Pinsamt.

5

Hmm, jag matade in IP adressen till ntp.lth.se för säkerhets skull. Fungerar nu, i alla fall.  Och ackumulerad datamängd fungerar nu också. Den behöver nog rätt tid för att börja räkna. SMS funktionen är ju inte så viktig för mig, i alla fall.

Tack.

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

6

Sam skrev:

Igerup - DNS funkar, till och med ntp.lth.se. Jag har inte använt det på länge själv, och var inte framför datorn när jag svarade.

Vad är det du använder när du svarar på inlägg, om inte en dator Sam?

Sam skrev:

Vet inte om du har startat om routern efteråt, men det funkar i alla fall.

NTP är sannolikt en av de enda funktionerna, i Dovado produkter, som man inte behöver starta om maniken efter konfigurationsändringar.

Sam skrev:

Cii - ärligt talat, nu blev jag lite besviken på dig. Señor Linux som inte testade själv. Pinsamt.

Sant.  Jag skulle också kunna använda samma ursäkt som du gjorde ("var inte framför datorn när jag svarade"), men jag gör inte det smile

7

Jag använde min iPhone.

8

Alltså, en dator med web-blädrare och trådlös nätverk.

9

Nej, en iPhone.