1

Tråd: Tiny + 3 + E372 kopplar ned hela tiden

Hej

Har letat runt på forumet utan att hitta någon tråd med svar som hjälpt mig även om jag vet att det finns fler liknande trådar.

Jag har Tiny + 3 + E372, mitt problem är att jag kan ha 12mbit/s ena stunden för att nästa ha 50b/s sen efter en stund så har jag 12mbit/s igen. Någon som har en lösning på detta?
Jag har nyaste firmwaren från tre både på modem och router.
Jag har connection tracker aktiverat.

Tacksam för hjälp

2

Sv: Tiny + 3 + E372 kopplar ned hela tiden

Samma problem direkt i datorn med modemet?

3

nej det verkar inte vara samma problem när jag har modemet direkt i datorn men ska undersöka saken. återkommer med svar.

4

Vad har du för fw i tiny'n

5

fw är från tre 5.0.11-3

6

WiFi / Ethernet?

Hur får du fram siffrorna?

7

livefree.se skrev:

fw är från tre 5.0.11-3

Finns nyare firmware på dovados webb, prova med denna.

Kör du med wifi byt till
Wpa2-aes
Inte mixmode, utan enbart wpa2-aes

8

sam Jag kör wifi
har mac så jag har MenuMeters där jag ser hastigheten hela tiden + att jag kör bredbandskollen, avancerat 5 trådar

ska prova wpa2-aes

Kan jag installera annan fw än den som ges från tre med tanke på garanti?
funderar på att skicka in den för kontroll/reparation eller att få en ny

9

livefree.se skrev:

Kan jag installera annan fw än den som ges från tre med tanke på garanti?
funderar på att skicka in den för kontroll/reparation eller att få en ny

Nyare firmware kommer släppas av Tre när den blir testad hos dom.

Jämför med datorn + Ethernetkabel istället för WiFi.

Tack

10

Verkar som jag haft fel, har trott att Tiny krånglat men när jag kör modemet direkt i datorn så händer samma sak?
Någon som vet vad detta beror på? Nu kanske det är fel tråd att ställa denna fråga i?
Tack för all hjälp!

11

Ska prova att använda mitt gamla modem som jag körde i UMR och fungerade kanon i Tinyn och se hur det fungerar.

12

Ska prova att använda mitt gamla modem E169 i Tiny och se hur det fungerar. körde det i UMR tidigare och det fungerade jättebra, fick starta om routern ca var 14 dag eller så.

Har använt ett låne modem E122 från tre som också krånglade som E372 ? mycket märkligt tycker jag sad

13

ja operatörerna mixtrar med sina nät fnv gissa vi 4G kanske...

så det åker ofta upp/ner tycker jag.

normalt ska tiny vara bättre på att hålla anslutningen.
om du inte behöver anslutning 24/7 pga tex ip-telefoni.
prova att ställa idle-timeout till 600sekunder, har du inget som behöver nät så kopplar den ner, detta funkar kanoners på tex linksys.

14

livefree.se skrev:

Verkar som jag haft fel, har trott att Tiny krånglat men när jag kör modemet direkt i datorn så händer samma sak?
Någon som vet vad detta beror på? Nu kanske det är fel tråd att ställa denna fråga i?
Tack för all hjälp!

Precis samma sak händer mig så du är inte ensam. Har även testat ett annat äldre modem och det kopplar inte ner, men hastigheten suger. Så problemet måste ligga i E372!

15

Har kört med mitt gamla E169 genom Tiny hela dagen idag, inga problem. Ska ringa tre och kolla om de kan skicka mig ett annat modem. Återkommer

16

Märkte efter ett tag att problemet fortfarande finns, har nu provat tre olika modem och fått nytt simkort från tre, reset tiny några gånger och provat olika tips på forumet men problemet återstår sad

Modem lyser blått och router och dator tror att allt är frid och fröjd men har inget internet under 30sek-2min innan det hoppar igång igen. mycket frustrerande, när det händer kan jag surfa via min iphone och det fungerar mycket bra så det är inget fel på nätet.
Någon som kan hjälpa?? please

17

Skapa ticket: http://www.dovado.com/contactsupport

Tack

18 Senaste redigerad av Snoopy32 (2011-12-30 21:36:43)

Sam !!

Tänk om du hade kunnat be den (de) som har ett specifikt problem, att sända in LOGGEN från de senaste x timmarna......

se min tråd "Snälla Dovado ge oss en logg !"

Hade inte det underlättat felsökningen, i stället för att famla i mörkret ???????

MVH,
Erland

.

19

Erland - var snäll och sluta dubbelposta samma sak på två olika trådar.

Tack

20

Sam !!

Och hur många post's har du gjort på detta forum med innehållet "prova med factory reset..." utan att ha en aning om vad felet är (därför att det inte finns någon logg...)??????

MVH,
Erland

.

21

Snoopy32 skrev:

därför att det inte finns någon logg...??????

Jo jag håller med om behovet av en logg..... det funkar nästan helt OK för mig nu förutom att det någon eller några gånger per dygn byts IP-adress  (dvs anslutningen går ner)

Helt omöjligt att felsöka utan en logg !

Sen är det här förmodligen en överenskommelse med någon operatör att man vill ha det så här men jag förstår inte resonemanget om det skulle vara någon operatör som ställt kravet ??

Så fixa en loggfunktion i Tinyn, Tack ! wink

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22

Plun - läs: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 932#p29932

Operatörer har absolut ingenting med detta att göra.

23

Sam skrev:

Plun - läs: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 932#p29932

Operatörer har absolut ingenting med detta att göra.

Jo nu hade jag klippt bort allting som inte intresserar mig och fokuserar på behovet av en logg.

Det behövs ju bara en enkel loggfunktion med de elementära routerfunktionerna i loggen.

Jag kan ju tänka mig att det kan vara en fördel för operatörer att slippa "noobar" som
drar felaktiga slutsatser utifrån en logg.

Själv kan jag inte se varför det inte skulle vara en logg och behovet är stort eftersom näten är bräckliga och under uppbyggnadsskeden.

IMHO.... wink

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Nu har jag avslutat mitt 3 mobila bredband, kundtjänst kunde inte hjälpa mig. Det de misstänker är att jag har masten på taket och att den då skjuter över mitt modem????

Har skaffat 4g från telenor istället och det fungerar hur bra som helst med TINY

Äntligen !!!