1 Senaste redigerad av plun (2011-12-11 10:10:48)

Tråd: [LÖST] 4G och WLAN

Som avhandlades i annan tråd så fick Telenor fart på sitt 4G nät i början av veckan, jag hann med lite tester
och då funkade det.

Sen var jag bortrest till igårkväll och då var det lite mer burkar att ansluta som gjorde att det blev myrornas krig med WLAN-anslutna datorer.

-  Den stationära burken ansluten med kabel direkt till Tiny-routern funkar alltid med 4G

- Min Laptop drabbas av "myrornas krig" och stora trubbel med att hantera webtrafik. (Samsung-W7)

- En annan laptop fryser efter en stund pga detta   (Sony Vaio-W7)

- En tredje Apple MacBook Pro verkar klara det bättre (har inte fått några ilksna klagomål från den)

- Två eller tre Androider från o till anslutna.

Börjar jag labba med Tiny-routern så är det bäst att passa sig från den övriga familjen... tongue

Igår kväll körde jag med fw 5.0.12, bytte idag till 5.0.13 utan framgång.

Ingen granne som ligger på samma frekvens  (kollat med inSSIDer)

Provat både med en ren b+g samt b+g+n

Låser jag Tinyn i 3G så funkar det ua.

Några tips på mer strukturerad felsökning  ?? , fragment length etc mm

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: [LÖST] 4G och WLAN

plun skrev:

Som avhandlades i annan tråd så fick Telenor fart på sitt 4G nät i början av veckan, jag hann med lite tester
och då funkade det.

Sen var jag bortrest till igårkväll och då var det lite mer burkar att ansluta som gjorde att det blev myrornas krig med WLAN-anslutna datorer.

-  Den stationära burken ansluten med kabel direkt till Tiny-routern funkar alltid med 4G

- Min Laptop drabbas av "myrornas krig" och stora trubbel med att hantera webtrafik. (Samsung-W7)

- En annan laptop fryser efter en stund pga detta   (Sony Vaio-W7)

- En tredje Apple MacBook Pro verkar klara det bättre (har inte fått några ilksna klagomål från den)

- Två eller tre Androider från o till anslutna.

Börjar jag labba med Tiny-routern så är det bäst att passa sig från den övriga familjen... tongue

Igår kväll körde jag med fw 5.0.12, bytte idag till 5.0.13 utan framgång.

Ingen granne som ligger på samma frekvens  (kollat med inSSIDer)

Provat både med en ren b+g samt b+g+n

Låser jag Tinyn i 3G så funkar det ua.

Några tips på mer strukturerad felsökning  ?? , fragment length etc mm

Sitter USB-modemet direkt på routern eller på en förlängningskabel? Ett tips, framfört här i forumet, brukar vara att sätta modemet på en kabel för att öka avståndet till routerns antenn.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

3

QZGBT5 skrev:

Sitter USB-modemet direkt på routern eller på en förlängningskabel? Ett tips, framfört här i forumet, brukar vara att sätta modemet på en kabel för att öka avståndet till routerns antenn.

/Bengt

Jo det ser banne mig ut som det funkar igen efter ett kortare test.

Jag hade kabeln i och modemet fasttejpat på en fönsterruta för kylning men då blev
jag idiotförklarad av den övriga familjen.... tongue

Vad är maxlängd på en USB-kabel för bibehållen signalstyrka ??

--

Min dotters Vaio har fått en diskskada av allt upponer med nätet inkl en oavslutad Windows Update  tongue ......får se om det går att laga, annars har man att "roa sig" några timmar med ett diskbyte/ominstallation..... tongue  tongue

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

jag kör med två meter utan struul

nej ingen länk till classe i hufvudet

5 Senaste redigerad av plun (2011-12-10 13:13:18)

Bengt, ett stort Tack för det funkar   !    big_smile

Klart märkligt att det blir ett så kraftigt "myrornas krig" med WLAN om modemet sitter i routern (samt 4G).

Vaion tuggar på.... en handfull skadade kluster samt utbytta systemfiler  (fullständig chkdsk pågår)

------

Angående köpställen så är jag gammalmodig och går till stans lilla datorbod där de vet saker.... wink

6

http://www.dovado.com/4G

Läs om störningar mellan 2.4Ghz WLAN och 2.5-2.69GHz 4G

7

Sam skrev:

http://www.dovado.com/4G

Läs om störningar mellan 2.4Ghz WLAN och 2.5-2.69GHz 4G

Tack Sam.... !

Create a gap of at least 50cm between the 4G/LTE USB modem and the router with the help of a USB cable. Most USB modems tend to include a USB extension cable, so please check the modem packaging box.

Sarkastisk eller inte... varför ligger det inte en stor lapp i lådan att man SKA använda kabeln ?

Pratar man med Telenors support så står det högst upp i deras supportmanual att modemet måste skickas in... tongue

Enbart ren lurendrejeri och BagdadBob-surr från supporten !!

-----

Vaion överlevde.... big_smile   startade snällt efter chkdsk och är nu röjd mha CCleaner samt riktigt defragmenterad.

8

Det ska ligga en lapp överst när man öppnar kartongen.

9

Sam skrev:

Har det ej gjort på något av dom jag köpt/beställt, kabeln på tex tele2 €398 ligger i en dold dubbelbottnad låda ala ipad.

10 Senaste redigerad av plun (2011-12-10 16:50:02)

Sam skrev:

Inte vad jag minns.....  sen köpte jag mitt E398 modem av Dustin för att slippa tjafsa med Telenor om det.

För att nu skriva av mig så slår Telenors support alla bottenrekord, har aldrig varit med om sämre support så de behöver nog hjälp av leverantörer.  Telia ADSL support på "stenåldern" var faktiskt bättre än Telenors BagdadBob surr..... de måste ha en märklig chef... tongue  tongue  tongue

PS BBBs support som jag hade i många år var alltid superb.... märkligt att ägarens support är rent "skit"  ??   DS

11

Jag pratade om TINY. Sorry för missförstånd!

12

Sam skrev:

Jag pratade om TINY. Sorry för missförstånd!

Jo... jag letade rätt på Dovadoförpackningen och kollade.

Det finns en svart snabbmanual plus den vita referensmanualen.

Inget annat i den annars mycket proffsiga förpackningen.

I den svarta borde det vara en tydlig anmärkning hur det är med att använda USB-kabeln.

Sen borde kanske hela skrivningen du länkade till vara med i referensmanualen för de som älskar manualer.. wink

D-Link har mycket tydliga sätt att märka sina kablar i sina förpackningar att man måste koppla sladdarna på ett visst sätt.

Hursomhelst så funkar allting helt kanon nu......mycket roligt !!    big_smile

Jag tror inte jag löst det utan det här forumet  wink

13

plun skrev:
QZGBT5 skrev:

/Bengt

Jo det ser banne mig ut som det funkar igen efter ett kortare test.

Jag hade kabeln i och modemet fasttejpat på en fönsterruta för kylning men då blev
jag idiotförklarad av den övriga familjen.... tongue

Vad är maxlängd på en USB-kabel för bibehållen signalstyrka ??

--

Min dotters Vaio har fått en diskskada av allt upponer med nätet inkl en oavslutad Windows Update  tongue ......får se om det går att laga, annars har man att "roa sig" några timmar med ett diskbyte/ominstallation..... tongue  tongue

5 meter USB-kabel från Clas Ohlson fungerar för mig.

Art.Nr: 38-1963

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Discover skrev:

Jo jag ska gå ner på stan senare idag så kan man göra en snyggare dragning.

3m blir bra för mig så kan man hänga modemet i gardinstången så länge.

Nästa problem är det här med kylningen  tongue .... men det får man ta framåt våren.
Har ingen bra luftventil att stoppa in stickan i.

Finns det någon bra mjukvara att se signalstyrka på ett enkelt sätt, i % som med tinyroutern ?
Bökigt att flytta runt routern men med en laptop och stickan i borde man enkelt kunna testa inne i ett rum på olika ställen.

15

Kika på videon i sams inlägg och gör på liknande sätt.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

16 Senaste redigerad av plun (2011-12-11 08:34:56)

pererikl skrev:

Kika på videon i sams inlägg och gör på liknande sätt.

Jo jag kan ju se YouTube igen utan en massa pauser..... tongue  lol

Vilken av videorna är det ?

På slutet av den här poängterar man 2.4Ghz-utmaningen

http://youtu.be/gNRFBfPOl4w

17

plun skrev:
Discover skrev:

Jo jag ska gå ner på stan senare idag så kan man göra en snyggare dragning.

3m blir bra för mig så kan man hänga modemet i gardinstången så länge.

Nästa problem är det här med kylningen  tongue .... men det får man ta framåt våren.
Har ingen bra luftventil att stoppa in stickan i.

Finns det någon bra mjukvara att se signalstyrka på ett enkelt sätt, i % som med tinyroutern ?
Bökigt att flytta runt routern men med en laptop och stickan i borde man enkelt kunna testa inne i ett rum på olika ställen.

En sådan här fläkt kan ju säkert kyla modemet...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162542205

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

plun skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_ … ature=plcp

19

Sam skrev:
plun skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_ … ature=plcp

Tackar.. ! 

Tog mig en promenad till Clas i insjön och nu är det en 3meters sladd på plats, modemet hängande i gardinstången, blev väl inte så snyggt kanske om man ska vara pedant.

Men funkar gör det.... lol

Nu får det vara "slutmeckat" på ett tag med det här..... tongue

http://i.imgur.com/ngYvx.jpg

--