Jag har haft E398 tillsammans med Dovado Tiny i Telenors 32 Mbit 3G-abonneng sedan i oktober och har hela tiden haft stora problem men ständiga nerkopplingar. Har kört TP-test och i stoppen får jag nedströms några få kbit/s i både TCP och UDP, men uppströms i båda fallen 2-3Mbit/s. Har aldrig fått mer än 14 Mbit/s ned, ens när det funkat som bäst.
Trodde först det var dålig mottagning och skaffade en riktantenn (Se min tråd om detta). Men mottagningen är god (-60-50 db) och stabil även när nätet går ner. Skeptisk till att värmealstringen i modemet verkligen är orsaken, även om det faktiskt blir väldigt varmt, går knappt att ta i. Har nämligen testat både med bordduksklämmor och med att placera det utomhus i decembertemperatur - samtidigt - men utan att anslutningen blir det minsta mer stabil.
Om inte Telenor kommer på en lösning mycket fort nu, efter att ha funderat i snart en månad, så skickar jag tillbaks skiten. Får bli ADSL igen.
Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm