26 Senaste redigerad av Sam (2011-11-09 22:55:07)

Sv: Kan man stänga av firewall i Routern?

Bonjour fixades i 5.0.11. Så står det i release notes: http://www.dovado.com/firmware

Det enda som gjordes i 5.0.12 var:

- Updated support for ZTE MF633 (Zain)
- Corrected issue with SMS
- Additional markets for MIAS (Mobile Internet Auto-Configuration Solution)

Tack

27

Ny kund med dovado. Jag har e398, fw 5.0.13 och telenor. Får ändå inte AirPlay att fungera, mellan iPad och Apple tv som det gjorde när jag körde mobil med wifi hot spot. Enda anledningen till att jag köpte den här lösningen var för att det skulle flyta bättre mellan iPad och Apple tv. Surt. Vad kan jag göra? Måste jag in och pilla på inställningar i routern? Suck...  neutral

28

Vet inte vilka inställningar du har, men börja med Apple's egna rekommendationer:

- 20MHz bandbredd på WiFi
- WPA2 med AES (istället för Mixed Mode eller WPA/TKIP)

http://support.apple.com/kb/HT4199?viewlocale=sv_SE

29

Jag har som de kom från fabriken.

30

Jag menar på routern.

31

Tack för hjälp i den sena timmen. Fungerar inte ändå, trots att jag har valt wpa2 aes och 20 MHz. Utöver wpa2 aes så är routerns inställningar intakta efter uppackning och uppdatering av fw. Har inte pillat på något annat...

32 Senaste redigerad av Trevik (2011-12-03 06:22:36)

Ibland har jag märkt att iPad har svårt att hitta Apple tv. Det jag gör när det händer är att sätta iPad i flygplansläge några sekunder, sedan brukar det fungera.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

33

Det fungerar ändå inte. Vad tusan det måste ju finnas en fix på det här. Det måste ju vara flertalet som efterfrågor en enkel och stabil lösning. Sam från Dovado, vad säger du? smile

34

Vi har fått en ny WLAN drivrutin som undersöks just nu.

35

Hej,

Fick problemet löst genom Dovado support. Det jag gjorde var enligt anvisning nedan. Vet ej om det var det ena eller andra som löste problemet, utan jag ändrade båda och testade sedan. Nu funkar det och jag är en mycket gladare person.

Anvisningar:

Du har alltså valt endast AES (och inte TKIP)? Testa annars att göra det under WLAN > Authentication > WPA1/2 Cipher. Gå annars in under LAN > DHCP och skriv in en existerande domän utan .local på slutet under DHCP Domain Name, t.ex. arla.se. Någon skillnad?

@Sam Ny drivrutin låter bra, ni sparar er tid och befintliga kunder och nya kunder får en bättre första upplevelse.

36 Senaste redigerad av ruva (2011-12-06 19:58:19)

Angående att göra en Router fri för all trafik. Är det inte så att det inte finns någon egentlig brandvägg i en router som ju arbetar med NAT (Network Adress Translation) dvs sitter man bakom en router så får man automatiskt en brandvägg pga NAT. Är det inte så en router fungerar och att det inte gå att stänga av någon så kallad brandvägg. Det är därför man har Virtual server/Portforward?

Själv har jag problem med att jag sitter med en Dovado 3GN kopplad till en D-Link DIR 855 och tar den trådlösa trafiken därifrån. Jag har inte hittat ett sätt att öppna portar eftersom routrarna har olika sub-ip ex: 192.168.0.1 vs 192.168.1.1.
Varför kör jag inte allt från min Dovado? Jo DIR 855 har mer inställningsmöjligheter och klarar av att serva fler datorer utan att tappa (innehåller bla 2 nätverkskort) medan Dovadon gör det den ska med bravur, nämligen driver mitt usb-modem. Det går att köra ett D-Links modem i DIR 855 men med katastrofalt dåligt resultat.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

37

Naten har ingen bradvägg den släpper all trafik.
Men okänd trafik utifrån vet den ej vart den ska, så blir stoppad.
många routrar har trigger portar, tex port 21, 80, 6667 osv där trafiken släpps igenom
Men det är router beroende